Nu är sommaren i full blom och jag borde egentligen ha semester men tar några ynka dagar till på jobbet innan jag släpper lös från skrivbordet för denna gång. Läste just en artikel som heter Six Reasons Your Best Employees Quit You och fick nästan en religös upplevelse. När det knakar och skakar i en organisation och det finns missnöje och folk slutar då kan ni nog finna svaren på varför i denna artikel. Jag har plockat ut några orsaker som jag tycker är extra viktigt att hantera som företagsledare.
No vision – Det här antagligen den allvarligaste missen man gör och som kanske också är den som är svårast att få till – har du ingen vision förutom att tjäna pengar så har du ju inte det, tuff luck! Men om du åtminstonde har en annan mening med ditt företag så måste du träna dig på att ta fram den och kommunicera den så det blir levande för alla dina anställda. Som HR så måste jag också säga att jag inte skulle rekomendera någon organisation att ha en ledare som bara bryr sig om pengarna det kommer inte funka i slutändan.
No empathy – Att inte behandla sin anställda väl är nästa heta potatis. Det ska finnas rim och reson i allt och man kan inte göra alla glad jämt men man måste iallfall ta sig tid att lyssna. Man kan inte ha en personalpolicy som säger att människor är den viktigaste delen i ett företag och sen i nästa ögonblick införa ”omänskliga” rutiner och policier som går tvärs emot det. Där människor inte alls är människor utan ska stoppas in i boxar och stuprör som om dom vore enkla skruvar och muttrar som ska ligga i rätt fack.
No fun – Vem vill inte gå till jobbet och skratta hejdlöst med sina jobbarkompisar minst 3 gånger om dagen? För att kunna ha riktigt kul måste man få göra själv under eget ansvar. Då kan man glädjas tillsammans över sina framångar och även skratta åt sina tillkortakommanden när det inte gått lika bra för man äger problemet själv och ska även fixa det själva. Det kräver sammanhållning och innovationskraft som i sin tur gör att det blir kul på jobbet. Om ledarna bara sagt vart vi ska och varför så kan medarbetarna själva klura ut hur. Sen fira alla framångar och det så snabbt det går. Vänta inte utan ta alla tillfällen att uppmärksamma det som går bra.
Det var väl inte så svårt det där?
Nu ska jag ut på lite grönbete. Långt från kompetensmodeller, vinstmarginaler och effektiviseringar. Jag ska klura på dom stora frågorna som varför…
Ha en fantastisk sommar!
Gabriella Ekström
”Jag undrade alltid varför inte någon gjorde något åt det; tills jag insåg att jag var någon.”- Lily Tomlin –
Känner igen dessa punkter från ett tidigare jobb, då särskilt de två första punkterna. Det var hela tiden prat om pengar, om små marginaler, om bättre debiteringsgrad etc.
Även prat om hur man tänjer leverantörsbetalningar i det längsta och hur man pressar kunder till att betala snabbare.
En personalpolitik som ena dagen skickar hem folk, och nästa ringer igen eftersom det fanns mer att göra.
Man säger upp folk pga arbetsbrist, men sedan förlänger man anställningen i små portioner om en eller några månader i taget.
Det var en arbetsplats där jag stortrivdes med arbetsuppgifterna som mjukvarudesigner men det var skönt att sluta anställningen med den personalpolitik som rådde.
Och arbetsgivaren var …
Känner igen dessa punkter från när jag gjorde mitt examensarbete och intervjuade 2 företag. Det ena företaget följde varenda punkt. Synd att de sätter sådan ledning som endast tänker i pengar.