Hade i förra veckan den stora äran och nöjet att få bidra med min syn på hur sociala medier kommer att utvecklas 2013 på en lite mer generell basis. Tänkte jag skulle försöka utveckla det lite mer än de 500 tecken jag lyckades få till hos herr Kullin och samtidigt spana lite djupare in i HR-kulan. Tänker inte ens göra en ansats att röra mig utanför HR:s koppling till sociala medier i år. Jag blir vid min läst så att säga.
Hos Kullin sammanfattade jag det först och främst; Sociala medier kommer under 2013 gå ifrån att vara något som har varit en ”nice-to-have” till att verkligen bli en ”must-have”. Precis som vi idag förväntar oss att företag har en webbsida kommer vi under 2013 fövänta oss samma sak av sociala medier. Sociala medier blir en hygienfaktor.
Deeped är inne på samma spår i sin lite mer utförliga bloggpost som förövrigt är en måste-läsning. Min tanke när jag skrev det var att marknad/PR-branschen redan införlivat det här som en naturlig del av sina verksamheter och att det under 2013 är dags för HR att göra samma sak. En bisats här är att jag kanske tror för gott om marknad/PR men ändå. Oavsett gäller det nedan skrivna för HR. Ty HR behöver lära sig sociala medier nu. Det är inte ”nice-to-have” med en Facebook-sida 2013. Dina nuvarande medarbetare finns där. Dina framtida medarbetare finns där. Folk pratar om ditt företag där. Du måste delta, lära dig och förstå hur du kan använda Facebook i ditt HR-arbete. Och nej, det spelar ingen roll inom vilken bransch du verkar. Om det så är tjänstemannasektorn eller industri. Ung eller gammal. En majoritet av Sveriges befolkning har Facebook. Du behöver förhålla dig till det på något sätt. Och jag vet, det här är inget nytt från min sida. Men tydligen är det nytt för många. Har under 2012 fått förmånen att föreläsa för ett stort antal personalchefer och HR-personer. Förbluffande få är insatta i de här frågorna. Det gör mig såklart glad att många visar intresse för den här typen av frågor men vad som ibland gör mig ledsen är att jag å andra sidan ofta hör att HR är pådrivare till att sociala medier blockeras på arbetsplatser och att vi inte riktigt lärt oss att hantera information vi hittar på nätet om kandidater eller medarbetare. Vilket för oss osökt in på nästa spaning.
2013 kommer se sundare på och börja sudda ut skillnaden mellan vårt digitala och analoga jag. Att vi alla är människor och tillåts vara det oavsett om vi träffas på nätet eller i verkligheten.
2012 var året vi fick upp ögonen för hur det är att vara googlad. Min syn är att förnuft bör råda både online som offline. Att försöka se till kompetens istället för att googla fram information. En fråga jag själv svängt i, det ska erkännas. Och det är onekligen en komplex fråga som jag tror verkligen kommer stötas och blötas under 2013. Grundfrågan är väl snarast hur vi ser på människor? Behöver man vara perfekt? Vad är perfekt? Jag hoppas på en debatt kring detta 2013. För att kunna föra debatt behöver vi lära oss mer om det. Och ibland är det nästan så att jag tror att det finns en stor okunskap kring rekrytering generellt när man kommer in på de här frågorna. Är det verkligen rimligt att avkräva att alla har ett sökresultat på Google där det inte förekommer festbilder eller vad man nu annat man kan tänkas drabbas av moralpanik av. Detsamma gäller förövrigt företag vilket är ytterliggare en spaning om HR och sociala medier.
Transparensen slår igenom.
Jag har skrivit om det i år också. Kanske är det här mer av en förhoppning. För har man slagit upp Personal & Ledarskap i år har det nästan alltid varit en artikel om employer brandning någonstans i tidninge. Mycket har handlat om än den ena eller andra kampanjen. Det jag skulle vilja se och också tror är en nyckel till allt employer branding arbete är att HR vågar öppna upp företagen vi arbetar på. Visar att det här är vi. Det är inte gjort i en handvändning ska erkännas men faktum är att om inte HR bidrar till att öppna upp företagen så kommer omvärlden förr eller senare öppna upp ditt företag. Det här är en chans för dig som arbetar med HR att åtminstone ha lite kontroll och inflytande över vad som händer när. Om det blir förr eller senare för ditt företag beror på om du är ett företag som arbetar B2B eller B2C. Oavsett vad som är fallet verkar ditt företag i en omvärld, en omvärld som får allt lättare att syna dina kort. Företag som lyckas med det här kommer ha mycket att vinna. HR som lyckas med det här kommer att öka sitt mandat internt.
Så nu är det upp till dig. Du kan antingen fortsätta rycka på axlarna och säga att det där med sociala medier är nog bara en fluga och det sköter marknad. Eller så kan du inse att om inte förr så är det nu dags att börja arbeta med och förhålla sig till sociala medier. Era kunder finns där. Dina medarbetare finns där. Dina kandidater finns där. Varför ska du inte finnas där?
Vi ses 2013. I sociala medier.
många som idag är arbetssökande börjar lämna sociala medier eftersom en hel del arbetsgivare inte kan hantera en närvaro.
Ok! Är detta någon studie som gjorts eller var kommer informationen ifrån? För Facebook lägger till användare i rask takt (ökat med ca 275 000 användare senaste 6 mån. http://www.socialbakers.com/facebook-statistics/sweden
Helt klart är att informationshanteringen hos HR kan bli bättre, precis som jag nämner ovan.
det kommer från samtal jag haft under ett halvår med över 300 långtidsarbetslösa i sthlm. Många ser att de blir missgynnade av en närvaro. Det kommer ofta svar som ”vi hittade detta i google, du är pga det inte aktuell för vidare rekrytering”.
För mig visar detta att rekryterare verkligen inte förstått hur de skall tolk och läsa ut vad de hittar. Jag skulle vilja att det utbildades i detta, för det behövs.
Jag tror mer på direkta samtal än på en rapport, men där kanske vi är olika. Att du finns på fb betyder inte att du är aktiv och synlig.
Det gör mig ledsen, verkligen!
Hur ställer du dig till uppgifterna kring att de tar bort sig? Upplyser du dem om att det går att ändra sina inställningar på t.ex Facebook istället för att ta bort sig helt?
Och vad är det rekryterare säger sig hitta som gör dessa kandidater ej lämpliga?
// Johannes
jag tycker det är helt fel strategi, men jag kan förstå den. Blir du missgynnad pga att den som söker inte kan tolka / handha den information bild som kan komma fram, så är det kanske lika bra att bli ”osynlig”.
Det de flesta fått höra är att de är ”potentiella läckor” pga att de finns i sociala medier. Säger en del om synen på transparens. Samtidigt har det kommit fram rena fel som inte den sökande själva kan påverka. Så hur kommer det sig att en del ser på t.ex en sökning i google som ett statiskt papper? testat att idka källkritik?
Ps. har själv min fb-profil rätt stängd sedan länge, det publika är twitter och google+.
Du tycker det är fel strategi att ta bort sig helt eller att begränsa informationen?
Oj, den var ny för mig! Lite samma retorik som förts i banksektorn i USA då? Men nytt i Sverige. Är det för att man ska dela affärskritisk information? Det känns ju som att om det är orsaken, att man har verksamhet man värnar på det sättet och den anställde tidigare har gjort det klavertrampet – då kan jag förstå beslutet.
Min ståndpunkt i det hela tror jag är rätt klar när det gäller googlande av kandidater. Och jag hoppas som du, att vi ser en förändring här under 2013.
jag ser gärna att det kommer till förändringar och deltar gärna i dem. För det kommer behövas.
Jag tror att det kommer förändras men som med all förändring tar det tid. Och det vi inte kan något om, det är vi rädda för.
Men vet du mer om vad det ”potentiella läckorna” syftar till?
Flertalet av de arbetsgivare som talade om det var offentlig förvaltning. Vilket i sig är konstigt då det finns regler för att lagligt kunna läcka och offentliga dokument.
handlar troligen om en kultur, som bör förändras, men det tar tid. Jag är för öppenhet och transparens, därav kanske jag reagerar mer än andra.
Tack Johannes för ett spännande inlägg!
Jag har precis avslutat en studie kring hur företag bör jobba för ett framgångsrikt arbete med employer branding/rekrytering i sociala medier. Både organisation och kommunikation. Precis som du tror och hoppas jag att transparens kommer att bli det som karakteriserar de företag som lyckas med sin HR-närvaro i sociala medier under nästa år. Företag har oändliga möjligheter att visa upp sin kultur och på riktigt börja jobba med att minska informationsasymmetrin mellan individ och organisation, som ju ofta gör att folk drar sig från att byta jobb. Bort med bilder från arbetsmarknadsdagar och in med lite nytänkande, ärlig och smart kulturspridande kommunikation. Gärna genom att medarbetarna tar en större roll i att sprida budskapet.
Onekligen ett spännande år framför oss med andra ord! =)
Tack
Johannes för hälsningen och jag önskar dig detsamma.
Jag
läste ditt blogginlägg och kan väl dela din förhoppning om att HR ska anamma
sociala media. Med din önskan tycks gälla mer hur HR ska synliggöra företaget
ut mot rekryter men inte alls hur HR ska nyttja HR mot redan befintliga
anställda och framförallt, och det som är min omsorg, hur sociala media ska
kunna nyttjas för lärande kompetensutveckling, erfarenhetsspridning och ökad
prestationsförmåga. Det hade varit intressant med din syn på kopplingen mellan
sociala media och dessa mer interna frågeställningarna. Eller så det en fråga
som helt enkelt inte faller på HR utan snarare på befattningshavare som har en
mer operativ roll.
Häls
Niklas
http://www.palorial.se
Hej Niklas!
Det där är en extremt intressant frågeställning och skulle helt klart utvecklat resonemanget kring de bitarna. Så som jag ser det är det i det arbetet som allt skall börja. De internt anställda är (eller bör i alla fall vara) företagets främsta ambassadörer och när det gäller sociala medier fyller dessa en viktigt funktion när det gäller att sprida kunskap och insikt i företaget.
Går jag till mitt eget arbete så är de kampanjer och insatser vi gör som mest lyckade när vi lyckas få med oss våra internt anställda. Men som du säger, det är inte bara en HR-fråga utan en ledningsfråga men HR bör defintivt vara med och påverka och bidra till att man vågar låta internt anställda tex. ta kontroll över företagens olika konto i sociala medier.
// Johannes