Hade i förra veckan den stora äran och nöjet att få bidra med min syn på hur sociala medier kommer att utvecklas 2013 på en lite mer generell basis. Tänkte jag skulle försöka utveckla det lite mer än de 500 tecken jag lyckades få till hos herr Kullin och samtidigt spana lite djupare in i HR-kulan. Tänker inte ens göra en ansats att röra mig utanför HR:s koppling till sociala medier i år. Jag blir vid min läst så att säga.

Hos Kullin sammanfattade jag det först och främst; Sociala medier kommer under 2013 gå ifrån att vara något som har varit en ”nice-to-have” till att verkligen bli en ”must-have”. Precis som vi idag förväntar oss att företag har en webbsida kommer vi under 2013 fövänta oss samma sak av sociala medier. Sociala medier blir en hygienfaktor.

Deeped är inne på samma spår i sin lite mer utförliga bloggpost som förövrigt är en måste-läsning. Min tanke när jag skrev det var att marknad/PR-branschen redan införlivat det här som en naturlig del av sina verksamheter och att det under 2013 är dags för HR att göra samma sak. En bisats här är att jag kanske tror för gott om marknad/PR men ändå. Oavsett gäller det nedan skrivna för HR. Ty HR behöver lära sig sociala medier nu. Det är inte ”nice-to-have” med en Facebook-sida 2013. Dina nuvarande medarbetare finns där. Dina framtida medarbetare finns där. Folk pratar om ditt företag där. Du måste delta, lära dig och förstå hur du kan använda Facebook i ditt HR-arbete. Och nej, det spelar ingen roll inom vilken bransch du verkar. Om det så är tjänstemannasektorn eller industri. Ung eller gammal. En majoritet av Sveriges befolkning har Facebook. Du behöver förhålla dig till det på något sätt. Och jag vet, det här är inget nytt från min sida. Men tydligen är det nytt för många. Har under 2012 fått förmånen att föreläsa för ett stort antal personalchefer och HR-personer. Förbluffande få är insatta i de här frågorna. Det gör mig såklart glad att många visar intresse för den här typen av frågor men vad som ibland gör mig ledsen är att jag å andra sidan ofta hör att HR är pådrivare till att sociala medier blockeras på arbetsplatser och att vi inte riktigt lärt oss att hantera information vi hittar på nätet om kandidater eller medarbetare. Vilket för oss osökt in på nästa spaning.

2013 kommer se sundare på och börja sudda ut skillnaden mellan vårt digitala och analoga jag. Att vi alla är människor och tillåts vara det oavsett om vi träffas på nätet eller i verkligheten.

2012 var året vi fick upp ögonen för hur det är att vara googlad. Min syn är att förnuft bör råda både online som offline. Att försöka se till kompetens istället för att googla fram information. En fråga jag själv svängt i, det ska erkännas. Och det är onekligen en komplex fråga som jag tror verkligen kommer stötas och blötas under 2013. Grundfrågan är väl snarast hur vi ser på människor? Behöver man vara perfekt? Vad är perfekt? Jag hoppas på en debatt kring detta 2013. För att kunna föra debatt behöver vi lära oss mer om det. Och ibland är det nästan så att jag tror att det finns en stor okunskap kring rekrytering generellt när man kommer in på de här frågorna. Är det verkligen rimligt att avkräva att alla har ett sökresultat på Google där det inte förekommer festbilder eller vad man nu annat man kan tänkas drabbas av moralpanik av. Detsamma gäller förövrigt företag vilket är ytterliggare en spaning om HR och sociala medier.

Transparensen slår igenom.

Jag har skrivit om det i år också. Kanske är det här mer av en förhoppning. För har man slagit upp Personal & Ledarskap i år har det nästan alltid varit en artikel om employer brandning någonstans i tidninge. Mycket har handlat om än den ena eller andra kampanjen. Det jag skulle vilja se och också tror är en nyckel till allt employer branding arbete är att HR vågar öppna upp företagen vi arbetar på. Visar att det här är vi. Det är inte gjort i en handvändning ska erkännas men faktum är att om inte HR bidrar till att öppna upp företagen så kommer omvärlden förr eller senare öppna upp ditt företag. Det här är en chans för dig som arbetar med HR att åtminstone ha lite kontroll och inflytande över vad som händer när. Om det blir förr eller senare för ditt företag beror på om du är ett företag som arbetar B2B eller B2C. Oavsett vad som är fallet verkar ditt företag i en omvärld, en omvärld som får allt lättare att syna dina kort. Företag som lyckas med det här kommer ha mycket att vinna. HR som lyckas med det här kommer att öka sitt mandat internt.

Så nu är det upp till dig. Du kan antingen fortsätta rycka på axlarna och säga att det där med sociala medier är nog bara en fluga och det sköter marknad. Eller så kan du inse att om inte förr så är det nu dags att börja arbeta med och förhålla sig till sociala medier. Era kunder finns där. Dina medarbetare finns där. Dina kandidater finns där. Varför ska du inte finnas där?

Vi ses 2013. I sociala medier.