Uttrycket JAG AB har ni säkert hört tidigare, men uttrycket har väl aldrig varit så relevant som nu. Konkurrensen är tuffare än någonsin tidigare och osäkerheten på arbetar-marknaden är stor. Karriärstegen är inte längre någon stege, utan ett schackbräde eller en labyrint; den är full av rörelser som går i sidled, framåt, på diagonalen, men även bakåt ibland. En karriär är en portfölj av projekt som ger oss nya färdigheter och kunskaper och som kräver att vi ständigt omvärderar och putsar på vårt varumärke.
Så vad kan vi göra då? Jo, tänk som ett företag, de funktioner ett företag har för att fungera behöver du också ha. Jag är ju lite förtjust i analogier så här är en
– Du är din egen VD
Du bestämmer över dig själv, vilket gör dig till VD över Jag AB. I slutet av dagen så kommer personliga misslyckanden och framgångar att ligga i dina händer. Precis som ett företag har du liten eller ingen kontroll över externa faktorer såsom vädret, politik, kriser, sjukdomar…etc. Men du tar hela tiden beslut och har ett ansvar över de val du dagligen gör.
– Du är din egen HR-chef:
Vilka du omger dig med säger något om vem du är. Som HR-chef måste du rekrytera och behålla värdefulla allierade. Du behöver träffa människor som delar dina intressen men också de som har begåvningar som kompletterar dina. Ju fler människor du kan rekrytera för att bli en del av ditt nätverk, ju större möjligheter har du att bli framgångsrik. Den svåraste delen är, precis den som HR-avdelningar tampas med, att hitta rätt människor och att skapa win-win situationer för bägge parter.
– Du är din egen ekonomi-chef:
Precis som en CFO så måste du ha kontroll över din egen ekonomi. Sluta att lita på ekonomiska rådgivare och börja själv att lära dig hur du på bästa sätt sparar och investerar dina pengar. Ta ansvar för ekonomin i Jag AB – det enda säkra sättet att verkligen försäkra dig om att du når dina ekonomiska mål.
– Du är din egen PR- och marknadschef:
Du måste veta hur du skapar en bra hemsida, blogg eller profilsida på Linkedin, det krävs för att etablera ett starkt varumärke på nätet. Och du behöver ha koll på vad som händer i din bransch, för det ger dig trovärdighet. Som din egen PR-person så måste du representera dig själv vid alla tillfällen. Du är en talesperson för ditt personliga varumärke dygnet runt, oavsett om du gillar det eller inte. Allt du säger och gör kan användas mot dig eller tala för dig. Tänk på att alla människor du möter kan förändra ditt liv så fundera över hur du presenterar dig på bästa sätt.
Kontentan är alltså att det spelar ingen roll vem du arbetar för, i slutet av dagen så är det du som rekryterar folk i ditt nätverk, det är du som marknadsför dig själv, tar hand om din ekonomi och ser till att lära dig det du behöver kunna för att överleva i en föränderlig värld.
Jag har funderat en del kring det här med personligt varumärke och om att representera sig själv vid alla tillfällen. För mig blir det fel att börja i änden ”hur ska jag presentera mig själv på bästa sätt?”. Jag tänker snarare att om jag är genuin och äkta i det jag gör så kommer mitt personliga varumärke och trovärdighet växa fram ur det.
Samma sak med nätverkande. Det talas idag mycket om vikten av att nätverka. Som PA-student och snart ute i arbetslivet är det klart något man har i bakhuvudet. Visst är det så att alla människor jag möter kan förändra mitt liv och vara en potentiell viktig kontakt ut i arbetslivet men att nätverka just för nätverkandets skull känns på någotvis stressande och något konstlat. Det är väl lite som med relationer i allmänhet. Vissa personer får man en god kontakt med och det känns naturligt att fortsätta utveckla relationen och kanske kan man i framtiden hjälpa varandra karriärsmässigt. Medan andra har man inte lika god kemi med.
Kontentan, man hjälper dem man tycker om. Är det inte lättare att bara vara sig själv? Professionell men likväl sig själv. Att inte hela tiden behöva tänka på hur man presenterar sig på bästa sätt, utan istället hitta den egna rösten, min röst och det som känns naturligt, äkta och spontant? Då blir det också lättare för andra att sätta mig på kartan. Vilka är Saras värderingar? Vad står hon för och vill vi jobba med henne i framtiden?
Rätta mig om jag har fel, kanske är det vad det personliga varumärket egentligen handlar om. Man får så mycket information från olika håll att man blir alldeles snurrig. Det talas så mycket om personligt varumärke och närvaro på sociala medier idag. Räcker det verkligen med en bra text på sin Linkedinprofil eller hemsida? Är inte sociala medier just sociala? Relationsdrivna! Ingen relation utan snack 😉 Tycker att det är ett jätte spännande ämne så återkoppla gärna din syn på det hela. Tack på förhand!
Hej Sara, och förlåt, förlåt att jag inte svarat tidigare. Hela idén med att blogga är ju att föra en dialog och här sitter jag nu med skämskudden.
Hur som helst, du har så många kloka tankar och jag håller helt med dej. Att vara genuin och äkta är en förutsättning för att ha ett starkt varumärke. Image och yta utan substans genomskådar vi snabbt. Däremot finns det en poäng med att fundera över om du är tydlig och lätt att ta ställning till för dom som ska fatta beslut om dig (potentiell arbetsgivare, uppdragsgivare och kunder). Om ingen förstår ”grejen” med dej (vem du är, vad du kan och står för och hur du skapar värde) så blir nätverkandet poänglöst. Och att nätverka IRL är förstås precis lika viktigt (om inte viktigare) som att finnas i den digitala världen. Vet inte om jag har svarat på det du undrar över, men du får gärna höra av dej igen.(lovar att vara snabbare nästa gång) //Pia
Hej Sara, och förlåt, förlåt att jag inte svarat tidigare. Hela idén med att blogga är ju att föra en dialog och här sitter jag nu med skämskudden.
Hur som helst, du har så många kloka tankar och jag håller helt med dej. Att vara genuin och äkta är en förutsättning för att ha ett starkt varumärke. Image och yta utan substans genomskådar vi snabbt. Däremot finns det en poäng med att fundera över om du är tydlig och lätt att ta ställning till för dom som ska fatta beslut om dig (potentiell arbetsgivare, uppdragsgivare och kunder). Om ingen förstår ”grejen” med dej (vem du är, vad du kan och står för och hur du skapar värde) så blir nätverkandet poänglöst. Och att nätverka IRL är förstås precis lika viktigt (om inte viktigare) som att finnas i den digitala världen. Vet inte om jag har svarat på det du undrar över, men du får gärna höra av dej igen.(lovar att vara snabbare nästa gång) //Pia