Uttrycket JAG AB har ni säkert hört tidigare, men uttrycket har väl aldrig varit så relevant som nu. Konkurrensen är tuffare än någonsin tidigare och osäkerheten på arbetar-marknaden är stor. Karriärstegen är inte längre någon stege, utan ett schackbräde eller en labyrint; den är full av rörelser som går i sidled, framåt, på diagonalen, men även bakåt ibland. En karriär är en portfölj av projekt som ger oss nya färdigheter och kunskaper och som kräver att vi ständigt omvärderar och putsar på vårt varumärke.
Så vad kan vi göra då? Jo, tänk som ett företag, de funktioner ett företag har för att fungera behöver du också ha. Jag är ju lite förtjust i analogier så här är en

Photograph of the Division of Classification and Cataloging, 1937 / Foter.com / Public Domain Mark 1.0

– Du är din egen VD
Du bestämmer över dig själv, vilket gör dig till VD över Jag AB. I slutet av dagen så kommer personliga misslyckanden och framgångar att ligga i dina händer. Precis som ett företag har du liten eller ingen kontroll över externa faktorer såsom vädret, politik, kriser, sjukdomar…etc. Men du tar hela tiden beslut och har ett ansvar över de val du dagligen gör.

– Du är din egen HR-chef:
Vilka du omger dig med säger något om vem du är. Som HR-chef måste du rekrytera och behålla värdefulla allierade. Du behöver träffa människor som delar dina intressen men också de som har begåvningar som kompletterar dina. Ju fler människor du kan rekrytera för att bli en del av ditt nätverk, ju större möjligheter har du att bli framgångsrik. Den svåraste delen är, precis den som HR-avdelningar tampas med, att hitta rätt människor och att skapa win-win situationer för bägge parter.

– Du är din egen ekonomi-chef:
Precis som en CFO så måste du ha kontroll över din egen ekonomi. Sluta att lita på ekonomiska rådgivare och börja själv att lära dig hur du på bästa sätt sparar och investerar dina pengar. Ta ansvar för ekonomin i Jag AB – det enda säkra sättet att verkligen försäkra dig om att du når dina ekonomiska mål.

– Du är din egen PR- och marknadschef:
Du måste veta hur du skapar en bra hemsida, blogg eller profilsida på Linkedin, det krävs för att etablera ett starkt varumärke på nätet. Och du behöver ha koll på vad som händer i din bransch, för det ger dig trovärdighet. Som din egen PR-person så måste du representera dig själv vid alla tillfällen. Du är en talesperson för ditt personliga varumärke dygnet runt, oavsett om du gillar det eller inte. Allt du säger och gör kan användas mot dig eller tala för dig. Tänk på att alla människor du möter kan förändra ditt liv så fundera över hur du presenterar dig på bästa sätt.

Kontentan är alltså att det spelar ingen roll vem du arbetar för, i slutet av dagen så är det du som rekryterar folk i ditt nätverk, det är du som marknadsför dig själv, tar hand om din ekonomi och ser till att lära dig det du behöver kunna för att överleva i en föränderlig värld.