Min beundran för Sportamore började med en misslyckad leverans av kalsonger och sedan dess har jag varit bolaget troget när det gäller att handla sportartiklar på nätet. Och är man som jag en lagom glad hobbymotionär med snorsports-ambitioner så blir det en del inköp och jag har alltid varit imponerad över Sportamore.

Inte utan att en annan då blir nyfiken på hur HR fungerar på ett sådant ställe och enda sättet att ta reda på det var såklart att träffa den som bossar över HR, Magdalena Krysiak och vi börjar som vi alltid börjar, hur det blev HR och inget annat?

“När jag pluggade på gymnasiet gick jag naturvetenskaplig linje men valde till en psykologikurs. Det väckte ett intresse och nyfikenhet för psykologi och jag hade väl en tanke om att bli psykolog tills jag började jobba på ett bolag efter gymnasiet och där jag kom i kontakt med HR. Det verkade spännande så när jag skulle studera vidare så valde jag att plugga PAO på Stockholms Universitet.

Under studierna så jobbade jag bland annat extra på Adecco och som HR-assistent på Publicis Groupe. Stöttade HR-chefen i hennes arbete och tyckte det var hur roligt som helst! Efter det gick jag vidare till Sportamore.”

Nu har du varit på Sportamore ett tag?

“Jag har varit två och ett halvt år på Sportamore och mitt jobb är att bygga upp HR som funktion. Tidigare var fokus på de mer administrativa delarna av HR men jag har velat förflytta fokus från administration till ett mer strategiskt förhållningssätt. Nu är det ett mer aktivt arbete i att utmana chefer och utveckla gemensamma arbetssätt. Det har varit utmanande, utvecklande och roligt!”

I sig tror jag att många känner igen sig i det förflyttningen från mer administrativt arbete till mer strategiskt men Magdalena är laserskarp när hon talar om förflyttningen. Inget bubbligt och flummigt. Här märks att hon vet vad hon vill och hur hon vill uppnå det.

“Tricket har varit att bygga och skapa förtroende i organisationen. Att arbeta med chefer i höga och låga frågor. Att först gå ner på operativ nivå och sedan lyfta det till en strategisk nivå. Det plus att jag har en fantastisk chef som supporterar mig helhjärtat i mitt arbete.”

När vi kommer in på vad som utmanat Magdalena mest i sin karriär hittills så tystnar hon en stund innan hon fortsätter.

“Det har varit mycket utmaningar kring att driva förändring och jag är en sådan som hade för många bollar i luften samtidigt. Och det blev lite för mycket för mig förra hösten, vilket resulterade i en sjukskrivning på grund av stress.”

Vi pausar lite och jag försäkrar mig både en och två gånger om att det är okej att jag skriver om sjukskrivningen.

“Jag har funderat på det och berättar gärna. Det är ett problem att man inte pratar om sjukskrivningar till följd av stress och det är något som man måste bli bättre på för att öka kunskapen. Idag är jag tacksam över de lärdomar sjukskrivningen förde med sig, bland annat att prioritera bättre. Vi har anställt en person och minskat beroendet av att det bara är jag på HR. Det jag vill förmedla efter sjukskrivningen är att det lätt blir för mycket i en bred roll och att det är något att vara vaksam på.”

Vi pratar en lång stund om utmaningen med det gränslösa arbetslivet där jobb och fritid flyter ihop på ett sätt som är svårt för arbetsgivaren att kontrollera fullt ut. Vi kommer (tyvärr) inte på en lösning på problemet men konstaterar att kraven på cheferna är höga när det gäller till att se till att medarbetarna har en god och rimlig arbetsmiljö. Vi avrundar intervjun med att prata om hur framtiden för yrket kan komma att se ut?

“Jag hoppas att företag får upp ögonen för behovet av en HR-funktion tidigare än vad jag tror att många gör idag. Jag tror att HR kommer ta större plats som en strategisk partner till övriga funktioner. Och sedan måste vi våga pröva på att arbeta med digitala verktyg mer, så att vi kan frigöra tid till att arbeta mer med de mänskliga relationerna!”

Med de orden avslutar vi vår kaffe, tar sällskap till plattan efter vad som är Magdalenas första intervju om sitt jobb. Något säger mig att det absolut inte är den sista.