8104017791_57aa7382b9_b

Alla snackar klick.

Jag har ännu inte träffat den jobbsite eller job board som pratar om anställning. Alla pratar klick eller i bästa fall ansökningar. Och det måste få ett stopp.

Varför? Därför att klick och ansökningar i sig är ett helt värdelöst sätt att mäta rekryteringsaktivitet på. Klick gör egentligen ingen större skada men ansökningar som inte är relevanta leder till merarbete för den som rekryterar. Ändå är det så vi för det mesta mäter och utvärderar hur väl en jobbsite har presterat. I antal klick. Sällan i ansökningar och aldrig i tillsättningar. Vilket är konstigt med tanke på att det är lätt att mäta ansökningar och att det finns system som mäter även tillsättningar. Ändå fortsätter job boards att skryta om att de har flest antal klick eller flest antal besökare och vi fortsätter att köpa det.

Applicera samma resonemang på en fysisk butik. Det skulle säkert vara imponerande om man som butik kunde uppvisa att man hade jättemycket folk som besökte butiken varje dag men om man inte kunde visa på att någon faktisk handlade något skulle vi inte bli särskilt imponerade.

Jag tycker det är dags att vi ställer lite krav på job boards. Nästa gång du blir uppringd av en säljare be hen sluta snacka klick och istället snacka tillsättningar. Min gissning är att det kommer bli tyst på andra sidan luren.

Bild CC-BY flickr/Justin Brown

Share with your friends










Submit
Johannes Sundlo

Arbetar som HR Controller på Spotify. Ansvarig för bloggen här på HR Sverige.

One Response to “Alla snackar klick.”

  1. markusab skriver:

    Ett stort problem i min erfarenhet är att 99% av alla köpare är ointresserade av att på ett korrekt och effektivt sätt mäta resultat för att det ska löna sig att hålla diskussionen på en högre nivå.
    När kunderna säger ”vi får fler klick från er konkurrent, varför är ni så dyra?”, och inte har några andra mätpunkter så är det väldigt svårt att höja nivån, och produktutvecklarna/marknadsavdelningen tvingas lägga resurser på att driva volymer av trafik istället för att på ett mer intelligent sätt försöka hitta de bästa kandidaterna.

    Idag finns verktyg som digitalt kan spåra alla ansökningar som kommer in (t.ex. Zerolime, Luceo m.fl.), vilket gör att man som kund kan vända resultatsiffrorna till de leverantörer som levererar irrelevant trafik och säga ”Varför skickar ni inga bra kandidater till oss? Er konkurrent skickar en tiondel så många ansökningar som ni gör, men alla vi har anställt kommer ifrån dem.”

    Tyvärr händer det i princip aldrig idag, och de stora ATS-systemen får inte tillräcklig press från sina kunder att utveckla dessa funktioner.

    Seriösa ”job boards” önskar inget hellre än att alla kunder ska börja mäta på ett tillförlitligt och relevant sätt – det skulle gynna hela branschen då de som bara kan prata om ”klick” skulle tvingas förbättra sin produkt eller stänga igen.

Kommentera

Great Place to Work - Sveriges bästa arbetsplatser

Missa inga lediga jobb inom HR & Personal!