Det här inlägget har jag funderat på länge. Sägas skall också att det här inlägget är skrivet för dig som i alla fall vet vad Facebook är och ungefär hur en Facebooksida ser ut. Jag har tidigare bloggat om hur jag tycker man som rekryteringsföretag eller HR-avdelning ska hantera Twitter och Instagram. Men Facebook har tagit emot lite. Det är ett känsligt ämne för många fortfarande. När jag är ute och träffar HR-chefer så är det under avdelningen Facebook som man protesterar vildast. Men vi återkommer till den biten.

Att säga att Facebook är känt är ett understatement. Även om min 93-åriga moster själv inte har det så vet hon vad det är. Alla har en åsikt om det.

LinkedIn är inga konstigheter. När jag pratar om det köper alla det. LinkedIn har lyckats bygga ett stabilt varumärke som ett professionellt nätverk och gör dessutom bra med pengar på det vilket jag tror skänker legitmitet åt nätverket. Att man har en svensk säljavdelning som är aktiv skänker ytterliggare trovärdighet till nätverket. Men det här blogginlägget ska inte handla om LinkedIn utan Facebook så åter dit.

Störst

För det finns ett faktum som inte går att ignorera anser jag. Facebook är utan tvekan det största sociala mediet som finns i Sverige idag. Strax under 5 miljoner medlemmar är aktiva på nätverket. Oddsen på att du har någon på din arbetsplats som är med är extremt låga. Och det är just därför jag tycker det är så viktigt att du som HR-person har kunskap och insikt i plattformen. Det kan tyckas att den här diskussionen inte skulle behövas tas 2013 men det gör den. HR har inte koll på de här bitarna är min definitiva uppfattning. Men om vi konstaterar och kommer överrens om att HR bör ha koll på Facebook – vad ska man då göra där?

Ta kontroll!

Först och främst ska du bevaka, det är jag inne på redan här. Har ni ingen Facebook-sida? Skapa en. Har ni en? Kontakta den person som är ansvarig och be att får vara med på möten kring den etc. Vad du vill ha fram? Hur sidan uppfattas från ett HR-perspektiv och vad är då det? Det självklara för många är rekryteringsperspektivet så låt oss fokusera på det först.

Rekryteringsperspektivet.

Först och främst. När det gäller Facebook – tänk inte tanken ”Det är nog bra med en karriärsida och en vanlig sida.” Det är det inte. Det är dyrt och ineffektivt att driva fans till två ställen – samla dem på ett ställe. Jag lovar att både ditt arbetsgivarvarumärke och ”vanliga” varumärke får plats på samma Facebooksida. Använd istället en app för lediga jobb. Varför ska du göra det? Därför att en app automatiskt hämtar alla dina lediga jobb från din hemsida och visar dem på Facebook. Det möjliggör för att folk som följer dig hittar in till dina lediga jobb. Det finns ett otal appar på marknaden där de billigaste och enklaste kostar runt 2000 kr/år och de lite mer avancerade kostar runt 25000kr/år. Vi använder Work4 och jag är ohyggligt nöjd med den appen. Den är i mina ögon den absolut bästa appen på marknaden. (Ett bevis på det är väl att Facebook själva började använda den för att visa sina lediga jobb) Alternativ till den är Jobcast eller Jobvite. Det du letar efter är en app som klarar två saker utöver att kunna visa annonser:

1. Visa statistik.
Kan låta självklart men är det inte. Att kunna visa i realtid hur många som besöker jobbet och som faktiskt söker jobbet är ett krav. Detta för att du som publicerar ska kunna laborera och justera annonser för maximal spridning och maximal effekt. (Dvs att du får in ansökningar)

2. Korspublicera
En automatisk funktion som korspublicerar annonsen över plattformar är också basic. Sparar dig enormt mycket tid.

Att köpa en svensk app för att visa jobb är dyrt, dåligt och dumt IMHO. Det finns ingen app på svenska marknaden som slår de utländska. När du har skaffat din app så laborera med poster i din Timeline som hänvisar till din app eller till din annons på din hemsida. Syftet är att driva trafik till din annons. Vad funkar bäst? En rolig text? En bild på en katt? Laborera och testa. Det är enda sättet att lista ut vad just dina följare gillar.

Någonstans här brukar protesterna komma. ”Vill verkligen folk se jobb på Facebook? Det är ju privat!”. Jag brukar jämföra det med en tidning. Du ligger där i sängen på söndagsmorgonen. Kaffet bredvid. Mackan på en liten tallrik. Du öppnar tidningen och vill ta del av allt innehål i tidningen. Bredvid det du verkligen vill läsa finns det jobbannonser. Du öppnade inte tidningen för att läsa jobbannonser. Men du vet att dom är där för att annars skulle tidningen ha kostat det dubbla. På samma sätt är det på Facebook. Folk går inte primärt dit för att titta på jobbannonser. Men annonserna är en förutsättning för att Facebook ska fortsätta vara gratis. Och folk får lära sig leva med det eller lämna nätverket. Så ja – annonserna ska in på Facebook. Passar det inte folk kan dom alltid avfölja din sida.

Foton

När du publicerar jobbannonser på Facebook (som vi nu kommit överens om är en bra sak, right?) så testa att lägga till en bild. Bilder är nästan alltid trevligare och mer klickbara än text. Men återigen laborera också, kanske gillar dina följare mer textbaserade annonser? Våga testa och pröva. Väldigt få blir skogstokiga på Facebook. (Det händer men sällan och man kan alltid be om ursäkt och göra om.)

Det andra perspektivet jag tycker HR ska anamma har jag redan bloggat om. Att lägga till chefen på Facebook. Läs inlägget och diskutera det gärna i kommentarsfältet.

De tredje och sista perspektivet handlar om employer branding. Faktum är att all kommunikation som din marknadsavdelning skickar ut är en del i ert employer brand. Genom att du inte är med och vet vad som kommuniceras på er Facebook-sida så har du inte heller koll på ditt employer brand. Inte så bra.

Så ta och hugg tag i din Facebooksida. På vilket sätt det nu än må vara.

Undrar du något? Ställ en fråga i kommentarsfältet så ska jag försöka svara på den!