På HR Sverige-bloggen vet jag inte riktigt hur många gånger jag har skrivit om sociala medier och rekrytering. Ofta debatterande och i svepande ordalag agiterat för att fler ska använda sociala medier i sin rekryteringsprocess. Det är dags att bli lite mer konkret. I en serie om fyra tänkte jag berätta hur vi gör. Och vi är i det här sammanhanget Academic Work. Jag kommer referera till Academic Work mer än en gång men vill göra det klart att de på inga sätt sponsrat de här inläggen eller tvingat mig att skriva detta. Det handlar snarare om en vilja att vara lite mer transparenta och våga bjuda på lärdomar! På Academic Work arbetar jag som social media specialist – mig veterligen den enda sociala media specialisten som arbetar dedikerat mot rekrytering.

Först och främst, varför sociala medier för Academic Work? Det är enkelt. Våra kandidater finns där. Arbetar man som vi mot akademiker och då främst nyexaminerade är det att betrakta som tjänstefel att inte använda sociala medier med tanke på hur många i det segmentet som är aktiva där. Det kanske inte är det riktigt ännu men snart kommer det vara lika självklart att ha en god närvaro i sociala medier som att ha ett telefonnummer. Så kanske blir det än mer viktigt med sociala medier vid närmare eftertanke.

Grunden till vårt arbete med sociala medier finns i två mätverktyg. Google Analytics och Notified. Google Analytics är gratis och används av de flesta siter idag. Notified får vi betala en liten peng för. Det finns alternativt till båda dessa, främst Notified men jag gillar verkligen Notified. Det är enkelt, överskådligt och har en fantastisk kundtjänst (Ola är en klippa!). Och nej, dom har inte betalat mig för att skriva det här. Det är ett bra verktyg som jag gillar, därför skriver jag om det.

Vad gör då dessa verktyg? Analytics mäter kort och gott trafiken till vår site. Vi kan plocka fram hur våra besökare hittat in till oss. Varifrån de kommer, sökord som använts eller vilket land de surfar ifrån osv. Det ger oss koll på hur många som söker våra jobb från sociala medier. Här har vi kunnat följa utvecklingen i trafiken från sociala medier och sett om de insatser vi har gjort har gett resultat. Utan Analytics hade vi fått gissa oss till om det ger resultat eller inte, nu vet vi istället – svart på vitt. Att inte fler som arbetar med rekrytering har lärt sig Google Analytics är för mig en gåta.

Notified är lite annorlunda. Det samlar in vad som sägs om oss på inte bara sociala medier utan på webben i stort och presenterar det för oss. Vi kan sortera det på olika kanaler och vi kan också sätta upp bevakningar på specifika sökord. Verktyget låter helt enkelt oss omvärldsbevaka det vi vill omvärldsbevaka.

 Notified

Volymen på en av våra bevakningar

Exakt vilka fraser det är vi bevakar låter jag vara osagt men att det har med jobb att göra tror jag att det går att gissa sig till. Vi bevakar helt enkelt en rad fraser och när vi får en träff så tar vi kontakt och ser om vi kan hjälpa personen på ett eller annat sätt.

Notified låter oss dessutom se trender över tid, volym och vi kan segmentera det som sägs om oss. Det ger oss möjlighet att se trender och tendenser kring dels våra sökord men också vårt varumärke. Du får testa Notified gratis här i 5 dagar.

De här två verktygen är grunden i mitt arbete som Social media specialist. Jag börjar och slutar min dag i dessa två. Genom att ha koll på Analytics och Notified skapar jag mig en grund för att kunna se effekterna av mitt arbete. Hur det arbetet sedan går till rent praktiskt utifrån dessa verktyg tänkte jag gå in på i nästa del.

Gillade du det här inlägget? Dela det gärna vidare!

Läs mer

Om Analytics:

Introduktion till Google Analytics

 SEO Ekonomi – Webbanalys ger dig svaren

Om Notified:

Läs mer om Notified i deras blogg.

 

Har du frågor? Ställ dem i kommentarsfältet!