För ett tag sen träffade jag ett företag och diskuterade rekrytering. Vi kom in på ämnet enkelhet och användarvänlighet, 2 bitar som jag själv tycker är högst relevanta i de flesta sammanhang. I detta fall diskuterade vi det i samband med deras jobbsida och hur man gjorde för att dels hitta lediga jobb men också för att ansöka dessa. Min analys av sidan var att den var för omständig, det var för många klick fram till själva ansökan och designen hade viss förbättringspotential. Jag påpekade att det fanns en viss sannolikhet att ansökande personer kunde tröttna och istället söka något annat jobb. På denna analys fick jag följande svar – om man inte orkar gå igenom den här processen ska man nog inte jobba här! Då kan man söka sig någon annanstans istället. Jag kunde inte undgå att höja lite på ögonbrynen, men konstaterade att det var långt ifrån första gången jag hörde de här orden.
Med den synen tror jag att man som företag på sikt riskerar en del. Beteendet på nätet ändras i rasande fart och tålamod är snart ett minne blott. Tidigare var vi lydiga konsumenter som vackert satt och väntade, men idag räcker det ibland med att en sida har för lång laddningstid för att vi ska tröttna. Användarvänlighet, enkelhet och få klick kommer att bli hygienfaktorer inom snar framtid. Oavsett om vi söker jobb, ska shoppa eller bara söker information så förväntar vi oss att det ska vara smidigt.
Jobbsökning är ett av de områden som finns där utvecklingen mer eller mindre har stått stilla. Min gissning är att vi inom något år kommer att få se förändrade beteenden, där företagen aktivt kommer att behöva ompröva sin strategi. Vi står inför ett generationsskifte på arbetsmarknaden och det kommer innebära förändrade krav. Allt fler företag börjar idag fundera i terminologin att synliggöra sig själva som attraktiva arbetsgivare vilket kommer att bli än viktigare i konkurrensen om duktiga medarbetare. Duktiga människor kommer att kräva duktiga företag vilket innebär att slaget om ”rätt personer” kommer att accelerera. Med nya kanaler och sociala medier förflyttas jobbsökandet till andra arenor och om man som företag inte är beredd att hantera detta finns risken att man halkar efter.
Vad krävs då av företaget? Till att börja med kommer ledarskapet att sättas på prov. Det krävs en ledare som törs ge mandat till den/de medarbetare som vill, att ta en aktiv del i de social nätverken. Det krävs också en ledare som törs utmana gamla sanningar och vara beredd att inför styrelsen försvara dessa. Som chef kommer man att tappa en del av den kontroll som finns, då kommunikationen som existerar via sociala medier är interaktiv och sker i realtid. Eftersom de sociala medierna fortfarande är i sin linda finns det stora utrymmen för kreativitet och att finna affärsnyttan i dessa. Oavsett om det handlar om varumärkesbyggande, kampanjer, rekrytering eller ren kommunikation finns det en hel del att exploatera för de nyfikna. Vi ser allt oftare personer som istället för ett CV skickar en hänvisning till sin blogg, där han/hon har lagt upp en karriärdel. Hur ska detta kombineras med en traditionell Cv-databas där man måste ansöka om användarnamn och lösenord?
Vi befinner oss i en spännande period och för de företag som är på tårna finns en hel del ”billiga” poäng att scora.
Stefan, oj vad jag håller med dig! Som arbetsgivare måste man börja inse att det kommer att vara tufft att få in kandidater om man verkligen gör det mesta för att krångla till ansökningsprocessen.
Hej Yvonne, tack för ditt svar. Tyvärr är det många företag som resonerar i terminologin ”my way or the highway” vilket är lite trist. Alla parter tjänar på en smidigare process, tror snarare det är okunskapen som sätter lite käppar i hjulen. Min förhoppning är att det kommer att bli bättre över tid.
Det ligger mycket i det du säger. Sannolikt beroende på att vi fortfarande fokuserar mycket på att det är arbetsplatsen som ”säljer” inte arbetstagaren.
Jag tycker att http://www.ineed.se/ har en lite annorlunda ide för att skapa mötet och matchningen.
Kul att du gillar vår affärsidé Mattias! Tanken är att se arbetstagaren som vår kund/målgrupp och utgå från det behovet. Smidighet och enkelhet borde vara top of mind för de flesta företag, men tyvärr utgår man alltför ofta vilken information man själv vill ha in som företag.
Man vill ha kandidaten ”scorad” och klar.
[…] This post was mentioned on Twitter by HR Sverige, Johannes Sundlo. Johannes Sundlo said: Svenska företag, avstigning eller påstigning – tåget går! http://bit.ly/gTBTIl #hrsv […]
[…] Svenska företag, avstigning eller påstigning – tåget går!- Det ligger mycket i att företagens rekryteringsprocess måste förnyas. Sannolikt beroende på att vi fortfarande fokuserar mycket på att det är arbetsplatsen som ”säljer” inte arbetstagaren. Jag tycker att http://www.ineed.se/ har en lite annorlunda ide för att skapa mötet och matchningen. Relaterade:Kommunchef kommenterar – 10 December, 2010Kommunchef kommenterar – 12 mars 2011Kommunchef kommenterar #kommkomm – 29 October, 2010Skriv ut Share Posted in Kommunchef kommenterar | Etiketter Katrineholm, kommentar, kommun, kommunchef, Ledarskap, Sociala medier […]
[…] Svenska företag, avstigning eller påstigning – tåget går!- Det ligger mycket i att företagens rekryteringsprocess måste förnyas. Sannolikt beroende på att vi fortfarande fokuserar mycket på att det är arbetsplatsen som ”säljer” inte arbetstagaren. Jag tycker att http://www.ineed.se/ har en lite annorlunda ide för att skapa mötet och matchningen. Relaterade:Kommunchef kommenterar – 10 December, 2010Kommunchef kommenterar – 12 mars 2011Kommunchef kommenterar #kommkomm – 29 October, 2010Skriv ut Share Posted in Kommunchef kommenterar | Etiketter Katrineholm, kommentar, kommun, kommunchef, Ledarskap, Sociala medier […]