gptw

Arbetsplatskulturen som varumärke

Är ett företags varumärke och dess kultur samma sak? Kan ett företag använda sin arbetsplatskultur för att attrahera kandidater och kunder? Great Place to Work hade samlat ett antal HR-profiler för att prata om just det. Här är vad jag tog med mig från detta heldagsevent.

Hur kan appar i mobilen användas för hr-arbete? Ett företag som ligger i framkant på detta område är Adecco, världens största bemanningsföretag. Koncernens Sverigechef Per-Arne Guldbrandsen demonstrerade hur de arbetar med appar. För två år sedan släppte Adecco Berömutmaningen, ett kul sätt att utmana dig själv till att kliva utanför bekvämlighetszonen.

Det är allmänt känt att det råder hög konkurrens om talangerna, särskilt för it-branschen. Ett konkurrensmedel är såklart att erbjuda en bra arbetsplats. Några som vet detta är it-bolagen Citerus och Cygni samt byggtekniksföretaget Hilti. De tillhör alla tre Sveriges bästa arbetsplatser i Great Place to Works granskning 2014. Karin Edström, vd Citerus, Jon Persson, vd Cygni, och Axel Ringvold, vd Hilti, berättade om hur de på ett målmedvetet och strukturerat sätt jobbar för att attrahera de starkaste stjärnorna på kandidathimlen. På Cygni och Citerus är till exempel teamen väldigt små. Konsultcheferna lägger stor vikt på coachning och på att vara ett stöd för sina konsulter.

Därefter var det dags för delföreläsningar. En av dem leddes av en kollega till mig: Mattias Sjöstrand. När programmet spikades var han marknadschef på Transcendent Group, men sedan ett par veckor är Mattias Creative Director hos oss på Pingdom. Han förklarade  hur medarbetarnas personliga varumärken påverkar organisationens gemensamma varumärke, och hur organisationen kan stötta medarbetarna i uppbyggandet av de personliga varumärkena.

Själv valde jag att lyssna på Annika Ahnlund, HRbloggen.se, som förklarade  hur man kan göra för att företagets värderingar ska genomsyra företagskulturen, till exempel när det kommer till att fatta beslut på olika nivåer. Hon presenterade även resultatet från benchmarkstudien Värderingar och kultur på svenska företag, som hon varit med om att ta fram i samarbete med bland andra forskare från psykologiska institutionen vid Stockholms universitet. I rapporten framkom bland annat att de organisationer som är mest framgångsrika med att implementera en kultur också har högre avkastning och tillväxt än genomsnittet.

En procent kan låta lite, men om du förbättrar varje del av något med en ynka procent kan du bli betydligt bättre än konkurrenterna. Detta är något som Caroline Patychakis, vd Assessit, tagit till sig. Hon berättade under sitt föredrag om David Brailsford som 2010 blev ny chef för Team Sky, Storbritanniens stall i UCI, den professionella cykelcirkusen. Brailsford optimerade inte bara de mest i ögonfallande sakerna, utan undersökte allt från vilken kudde som gav den bästa sömnen till hur cyklisterna skulle tvätta händerna för att inte få infektioner. Insatserna gav frukt redan två år senare, 2012, när Team Skys Bradley Wiggins blev den första brittiska cyklisten någonsin att vinna Tour de France. Teamet dominerade även de olympiska spelen 2012, där de tog 70 procent av guldmedaljerna i cykel. Dessutom vanns Tour de France 2013 av en cyklist från Team Sky: Chris Froome.

Vad kan vi lära oss från cykelsporten? Bland annat att förändring inte behöver handla om stora milstolpar. Minst lika viktigt är de små sakerna. Det finns en saying som vi ofta pratar internt på på Pingdom, 212 degrees. Mitt förslag är att om du inte vet vad det innebär så googla det.

Visste du att runt 20 procent av alla på en arbetsplats har problem med alkohol eller droger? Sarah Lindroth, som själv varit missbrukare under flera år, är idag vd på Ljung & Sjöberg, ett företag som specialiserat sig på att hjälpa företag att förebygga problem med alkohol och drogmissbruk. Detta är ett minst sagt svårt och känsligt ämne som alla organisationer borde arbeta proaktivt med.

Det talas ofta om hur viktigt det är med samspel mellan HR, marknad och kommunikation. Men hur går man från ord till handling? Ett tips är att göra som vi på Pingdom: Alla sitter i samma kontorslandskap. För större organisationer är det förstås lite svårare. Om detta viktiga samarbete handlade en paneldebatt mellan Annika Ahnlund, Mattias Sjöstrand och Linus Holmgren, Talent Talk.

Sedan kom turen till Jan Prokopec, vd Blocket, som skulle prata om kopplingen mellan Blockets företagskultur, varumärket och internkommunikation. Enligt min personliga åsikt så hamnade hans fokus tyvärr mer på företagets produkt och försäljningssiffror är just deras företagskultur.

Tyvärr var jag sedan tvungen att lämna Äntligen Måndag innan sista föreläsningen, vardagen kallade mig tillbaka till en tidigare inplanerad rekryteringsintervju. Men summa summarum så var det en lärorik och inspirerande dag!

Share with your friends










Submit

Arbetar som HR Evangelist på Pingdom.

3 Responses to “Arbetsplatskulturen som varumärke”

  1. Annika Ahnlund skriver:

    Hej Johan! 
    Tack för att du lyssnade på mig under dagen och dessutom skrev ett referat här. Tyvärr har länken i din text blivit fel. Här kan man läsa mer om undersökningen och ladda ner rapporten: http://hrbloggen.se/2014/01/ny-studie-varderingsstyrda-foretag-ar-lonsammare.html
    mvh//Annika Ahnlund, HRbloggen.se

  2. Johan Norrman skriver:

    Hej Annika,

    Det är klart vi ska se till att länken blir rätt! Låt oss fixa det omgående

    Hälsningar,
    Johan Norrman
    HR Evangelist
    Pingdom

  3. JohannesSundlo skriver:

    Annika Ahnlund Nu är det kirrat! 🙂

Kommentera

Great Place to Work - Sveriges bästa arbetsplatser

Missa inga lediga jobb inom HR & Personal!