I mitt extra-/sommarjobb har det ingått att intervjua en hel rad människor, totalt har det blivit runt 130 intervjuer. En av de frågor jag ställt vid intervjuerna är ”Vad krävs för att du ska trivas på ett jobb?”. Såsom samhället är uppbyggt så borde det rimliga svaret på den frågan vara ”Bra lön” men utav de drygt 130 jag har träffat har 0 svarat att lön är det som får dem att trivas på ett jobb. 0. Istället är det vanligaste svaret ”trevliga arbetskamrater”.
Om det nu är så att arbetsklimatet har större påverkan än lönen, borde inte det vara där satsningarna görs? När kommer facket börja kämpa för t.ex ett gott ledarskap framför ett par kronors löneökning? Är det inte mer i de anställdas intresse att chefen går en UGL-kurs istället för att de får ett par kronor extra?
I Finland har man genomfört ett projekt för att folk ska trivas mer på jobbet och enligt professor Guy Ahonen kostar vantrivseln på jobbet 25 miljarder euro! Det finns alltså pengar att spara/tjäna på att folk trivs.
Intressant i sammanhanget är också Manpowers undersökning från 2008 om trivsel på jobbet där man jämför hur anställda och egen företagare trivs på sitt jobb. På en femgradig skala (där 5 = Ja, jag stormtrivs) har 57% rankat sig som 4-5 bland de anställda och 77 % bland egen företagarna. Uppenbarligen trivs människor bättre som egen företagare, borde inte de som har anställda titta på vad det är som gör att de trivs då?
Är det inte dags att vi ser över vårt arbetsliv och kastar ut sådant som inte fungerar?
Jag skrev min c-uppsats om motivation som härstammade från lön i kontrast till den som härstammade från upplevelsen av meningsfullhet i arbetet. Ett genomgående tema i vårt intervjumaterial var att lönen var ett irritationsobjekt, men inte hade någon särskilt stor potential till att motivera. Både det och det du skriver ovan Johannes låter ganska likt
http://en.wikipedia.org/wiki/Two-factor_theory skulle stå där. Jag är inte vän med html-taggar.
[…] läste för en stund sedan ett inlägg i HR Sverige-bloggen om vad som får människor att trivas på jobbet. Det är duktiga Johannes Sundlo som skrivit inlägget och jag tycker han kommer med mycket bra […]
En studie av Robert Half http://www.roberthalf.com/External…/RHALF/…/workplaceredefinedguide.pdf
visar på att förvisso så listar man inte lönen högt gällande vad som avgör om man trivs på jobbet. MEN när man vänder på frågan och frågar vad det är som skulle vara avgörande för att byta jobb så kommer högre lön i topp….
Lön påverkar nog inte trivsel som sådan. Trivsel handlar troligen om sociala samspel, fysisk miljö som lokaler, belysning och buller. Lönen handlar om något annat, snarare en motivator än en trivselfaktor.
Sen vände jag på frågan och funderade på det som Yvonne nämner ovan. Vad kan få en person att stanna trots att hon/han inte trivs? Ska jag gå eller stanna kvar? Ja, där är det nog troligt att lönen påverkar mycket.
Fast frågan om det är lönen, eller det som lönen innebär. Om det är det senare är ju kontexten som lönemottagaren befinner sig i också viktig!
Yvonne – Intressant! Jag vill fortfarande framhäva att lönen inte är det enda jag tittar på när jag letar jobb. Erfarenhet och möjlighet att utvecklas är viktiga faktorer. Men kanske skiljer det sig med vilken utbildningsbakgrund etc man har också?
Cecilia – Men är det de? Om du vantrivdes på ett jobb, skulle pengar få dig att stanna kvar? Diskussionene blir ju lite som ”du får XXXX kr för att äta det här äckliga”. Givetvis finns det en siffra som gör att man stannar kvar men om så stora belopp ska komma på tal är du antagligen i position att ändra din situation relativt enkelt.