”Kommer du med sånt där HR-fluff igen.” En kommentar jag fick för flera år sedan när jag jobbade med att implementera en struktur för medarbetarsamtalet. Och utan att veta exakt vad han (det var en man) menade så nickade jag väl lite och höll med. Och tänkte: ”Jo, visst är det väl fluff jag håller på med?”. Då var jag yngre och inte lika modig som nu.

Jag jobbar med HR – Human Resources. Mänskliga resurser. Och egentligen är det lite missvisande för om man tänker efter är det ju cheferna som jobbar med mänskliga resurser. Det är ju de som varje dag är ansvariga för att alla våra medarbetare, våra mänskliga resurser, levererar på topp. Och vår uppgift på HR är att se till att skapa de bästa förutsättningarna för att det ska kunna hända.  

Och hur gör man det då?

Utan att bli pretentiös och hävda att jag sitter på alla svar tänker jag ändå att jag vill dela med mig av några insikter som jag har fått genom åren. Genom mer eller mindre framgångsrika projekt och genom mer eller mindre plågsamma misstag.

  • Lär dig verksamheten. Ta dig tid att praktisera i verkligheten. Och det räcker inte med några korta besök ute i driften utan sätt på dig uniformen och häng med ut. Jobba en vecka. Var med i så många olika moment som möjligt, ta rygg på både chefer och medarbetare. Det är otroligt lärorikt och du får en fantastisk grund att stå på.
  • Respektera tiden. När du skapar en process eller rutin som ska implementeras i driften tänk på att all tid det tar att logga in i system, gå på utbildning, läsa igenom nya rutiner är tid som tas från verksamheten. En strulig inloggningsrutin som tar 10 minuter att ta sig igenom gånger 1500 medarbetare ger en total tidsåtgång på 250 h. Eller 31 arbetsdagar. Tid som annars kan läggas på annat. Och tid är ju som bekant pengar. Skala av, gör det enkelt. Testkör dina grejer med riktiga chefer och medarbetare. Och justera. Gör om. Förenkla och förbättra.
  • Lär dig excel.
  • Gör organisationens mål till dina egna. Hitta kopplingen till bolagets nyckeltal. Håll koll på vad som händer med lönsamheten när du genomfört en insats eller aktivitet. Förutom att du på det sättet säkerställer att du gör rätt saker kan du också dela organisationens glädje när det går bra.

Idag hade jag svarat på ett helt annat sätt. Till den där chefen som påstod att jag håller på med fluff. För systematiskt personalarbete är allt annat än fluff. Det är struktur, strategier, ramar, rutiner, processer som leder till ökad lönsamhet. Och om man nödvändigtvis vill använda ordet fluff så är det väl det cheferna ska pyssla med. Fylla medarbetarsamtalet med relation, tillit, energi och närhet. Att fylla strukturerna med fluff.

Jo, just det, en sak till. En viktig.

  • Glöm inte att fira. Prata mycket och ofta om det som går bra, stort och smått. Ge varandra positiv feedback. Och förlåt om jag är krass, men släpp sargen. Gör det inte så komplicerat. Sträck fram handen och ge en highfive. Eller en kram (om det passar). Det fina med både highfivar och kramar är att de inte bara ger energi åt den som får den utan också den som ger den.  Och korka upp för tusan. Drick champagne. Fira framgångar.

Så. Det var mitt livs första blogginlägg. Ger mig själv en highfive och funderar på om det inte är läge att ta en tur till bolaget. Känns som ett fint tillfälle att fira lite. Vi hörs!

/Åsa B