För lite mer än en vecka sedan introducerade LinkedIn något som kallas Showcase Pages och vad är då detta? Enligt LinkedIn själva är det som en undersida till din företagssida. Men varför vill  ha en undersida?

Säg att du är ett företag som har dedikerade fans inom separata produktkategorier – showcase pages blir då ett sätt att kommunicera med dina fans kring en given produktserie eller ett separat varumärke, skiljt från moderbloaget. Som exempel lyfts Microsoft och deras Office-showcase page. Exempel som jag själv kan komma att tänka på är företag som har flera olika varumärken så som tillexempel Unilever och vill samla dem under ett paraply. Du kan skapa upp till 10 olika sidor men vill du ha fler än så säger LinkedIn att dom inte är omöjliga. Kostar det något då? Inte en krona.
En funktion som jag hade uppskattat (och jag tror flera hade gjort det) hade varit möjligheten att få in e befintlig företagssida som en Showcase Page. Det går inte än så länge men LinkedIn säger att man jobbar på en sådan lösning, låt oss hoppas den kommer snart!

Att skapa en Showcase Page för din företagssida är enkelt.

1. Klicka på nedåtpilen bredvid den blå knappen ”Redigera” på företagssidan.
2. Välj ”Skapa en produktsida”.
3. Ange ett sidnamn och tilldela administratörer för din Showcase-sida.
(Du måste ha personen som du gör till admin i ditt nätverk för att göra hen till administratör.)
4. Klicka på Skapa sida
(Sidan finns och kan redigeras här, men visas ännu inte i sökresultat eller i de länkade sidorna som visas för ditt företags sida)
5. Antingen kan du eller någon av de eventuella administratörer du har tilldelat sidan n slutföra detaljer på Showcase sidan, för att sedan  klicka på Publicera för att göra det hela offentligt.

Nu är det bara att börja uppdatera din Showcase-sida!
Vad ska man då ha den till som HR/rekryterare? Med lite kreativitet tror jag det går att använda Showcase Pages som ett kreativt rekryteringssätt och jag hoppas kunna återkomma i den frågan lite längre fram!