Nu har jag jobbat några veckor på mitt nya HR-chefsjobb. Det är så mycket som hinner hända och jag är insyltad i massor av frågor vilket är lite konstigt egentligen. Jag fanns ju inte här innan men nu är det som om jag alltid varit här. Det får mig också att fundera på hur nödvändiga vi verkligen är på våra jobb i den form dom råkar vara i just nu som vi skapat eller tvingats in i. Men den spaningen får jag ta en annan gång…
Det som hjälpt mig på vägen in i mitt nya jobb det är det jag tänkte prata lite om nu. Det är en spaning på hur jag mottagits och vilka delar i det som fungerar och vad jag tycker ska förbättras.
1. Att chefen är på plats första dagen är A & O. Det var så skönt att få ett välkomnande ansikte i receptionen. Hon hjälpte mig hitta min arbetsplats. Få igång dator med rätt inloggning! Sen gick vi tillsammans till tekniska avdelningen för att hämta min telefon (jag är själv en tomte på att sätta igång en telefon från scratch ) så då var det flera dagars svärande och ångest som bara undveks genom att någon (Läs Hasse) som kunde fixade till mina inställningar och konton så jag hade ett arbetsredskap i handen istället för en pryl jag helst tappat ner på t-banespåret.
2. I min hand fick jag även ett personligt introschema, faktiskt flera sidor långt då det sträckte sig från 1 oktober till 17 december. Det känns tryggt. Jag fick genast en överblick över vilka återkommande loopar som finns i olika möten och forum. Namn på för mig viktiga personer och deras funktioner. Lite lättare än att bara hänvisas till en hemsida som jag tror på de flesta ställen kan vara som ett stort stormande hav av information.
3. Det som efter första dagen inte var riktigt lika smidigt som övrigt så var det våra passerkort. Det hade jag inte fått något och kan därmed inte röra mig fritt i huset eller komma in när jag vill nu har det gått mycket tid men stelbenthet i hantering av detta gör det omöjligt att fixa detta. Här ser jag en jätterisk i hur vi uppfattas. Stelbenta och krångliga. Det är ju inte den känslan man vill ge sin anställda eller?
4. Några av de funktionsavsariga ex för ekonomi, arbetsmiljö mfl. har bokat upp mig på egna sittningar för att beskriva sina områden och vägleda mig in i rutinerna. Det är ett bra sätt att nå ut till nya och se till att man får rätt kunskap mer av den varan tror jag på.
5. Utöver detta har jag intranätet till min hjälp och herregud! Beskrev de lite redan i tidigare punkt och det är en ocean av information som väller över mig. Jag sitter här som översköljd av en saltvattensvåg, kallsup, med tång i håret, krabbor mellan tårna, sand i underbrallan och svid i ögonen. Nu är det absolut inte så att det är mitt företag som gjort något galet här. Det jag slås av är bara mängden information som samlas ihop, behövs allt detta verkligen och i den här formen? Det känns inte så lätt som ny och sökfunktionen är rätt kass dessutom är mycket av texten väldigt trist skrivet.
6. Det finns ingen introkurs här. Det är kanske ingen katastrof men jag känner att det kanske skulle vara ide att klura på en sån. Har goda erfarenheter om dom är bra!
Det jag också fått veta är att det faktiskt finns ett material att sätta i händerna på nya, ett välkomstpaket med filmer om värderingar mm. Det är tyvärr så att man i nuläget inte använder detta då man tycker några delar känns gamla och med fel folk. Det kommer absolut bli något att ta tag i jag hade blivit jätteglad av att få en sån sak i samband med att vi skrev kontraktet.
I brist på den där filmen så gick jag istället ut med ett mail till mina kollegor innan jag startade där jag snokade reda på deras syn på företaget och vad dom tänkte om rollen jag skulle ha. Vad som var fokus för dom och något dom var stolta över. Tror inte att arbetsgivare över lag ska underskatta den där nyfikenhet och upptäckarlust man har som ny på jobbet.
Nu är jag snart inte ny här längre men jag är heller inte gammal i gården. Jag fortsätter att samla mina intryck på hög i en lista för att komma ihåg allt jag sett med mina nya ögon. Jag hoppas kunna bocka av ett och annat på den där under resans gång i in strävan för ständiga förbättringar och förenklingar. Slutligen hoppas jag att jag alltid kommer att ha lite av den nya personens perspektiv med mig.
/Gabriella Ekström
”den som är ute och cyklar finner nya vägar”
Tänk att jag läser detta precis när vi börjat gräva i vår introduktion av nya kollegor. Tack för det. Men hur är en bra indtroduktionsdag uppbyggd?
Cecso Oj vilken bra fråga!!!
Jag skulle säga att den intron behöver handla om olika delar och lite spritt över tid.
1. En del ska vara praktisk-komma in i system hantera tidrapporter vart saker finns fysiskt. hantera mail, telefon, vart dokument sparas och liknande.
2. En del måste vara värderingar, kultur, ledarskap, hur är man på detta företag vad står vi för och varför gör vi saker så som vi gör.
3. Fördjupning i vissa delar som krävs för just din roll. Arbetsmiljöansvar, budgetfrågor osv
4. En personlig del där du utifrån din roll får vetskap om vilka som är viktiga i din omvärld, vilka forum du ska vara med i.
5. Överkurs…att få egna nätverk genom att få träffa folk som också är nya på jobbet alltså en typ av introkurs om det är möjligt
Det skulle jag vilja ha med om jag fick bestäma…har säkert glömt nått eller vad säger ni andra???
Gabban
Gabriella Ekstrom Cecso Hej igen, min utmaning har ofta varit temat på en bra introduktionsdag. När omsättningen på företaget är relativt låg blir det långt mellan gångerna. Då har jag också märkt att en traditionell genomgång av organisationen inte känns aktuell. Själv har funderat i banana att fokusera helt på värdegrund och liknande frågor. Synpunkter? Cecilia
Hej Gabriella,
Jag har arbetat fram introduktionsprogram inom olika branscher där jag har haft olika HRroller. Introduktionen börjar från den dagen du har skrivit på dina handlingar dvs avtalet.
Steg 1. Ett välkomstbrev med övergripande information, kan vara en cd med information om företaget, affärsidé, värderingar osv. Här kommer nu den övergripande planeringen för din första tid hos den nya arbetsgivaren, introduktionsprogram. Jag har alltid skickat ut detta senast 14 dagar innan första arbetsdagen. Den nyanställde kan känna sig välkommen och vet var, när och hur. Vad som alltså ska hända och vilka förväntningar det finns på mitt deltagande. Samtliga som har erhållit detta har känt sig uppskattade och efterfrågade.
Steg 2; Första arbetsdagen, närmaste chef välkomnar och äter lunch med den nyanställde. En genomgång sker av introduktionsprogrammet med de eventuella kompletteringar som har gjorts. I introduktionsprogrammet ska det alltid finnas ett par timmar för ”egen tid för genomläsning samt reflektion”, jag har alltid markerat den tiden i introduktionsprogrammet som viktig. Första dagen är det allt praktiskt som du skriver som ska vara på plats. Den färdiga arbetsplatsen med diverse förberett material, enkla ting men så viktiga och framförallt en blomma.
Steg 3: Varje fredag om så lämpar sig ska en uppföljning ske med närmaste chef alternativt någon utsedd person, där veckan gås igenom och frågor tas upp. Den nyanställde känner sig bekräftad och kan reflektera öppet.
Steg 4: Systemgenomgång ska vara noga inplanerat, det mest effektiva sättet, något stöttar direkt, varför då? Den nyanställde har behov av att känna sig just ”effektiv” och den respekten vill vi också visa att vi har för varandra och varandras kompetenser.
Här kan jag skriva detaljer hur man kan önska sig praktiska arrangemang runt en introduktion men vi återkommer om detta.
Jag känner mig bara glad över din intro Gabbe, tycker företaget har kommit långt.
Dåligt mottagande, icke förbered arbetsplats, dåligt genomförd information osv. bekräftar bara att HR behövs och vara ett bra stöd i den löpande verksamheten.
Lycka till i din nya tjänst!
Eva
Hej Eva Ekvall
Tusen tack för ditt braiga inlägg man blir ju bra glad när man får se sina engagerande HR kollegors tankar tips och råd.
Ha en bra dag!… eller varför inte en bra vecka!
Gabban