När man googlar ”kompetensutveckling” får man massor av träffar som innehåller ”utbildning”, ”kurs”, ”investering”, ”arbetsgivare” och ”kostnad”. Är kompetensutveckling ett ord som endast kan identifieras av dessa begrepp?
Jag tror att synen på kompetensutveckling som något som vi som arbetsgivare betalar för och erbjuder och något som den anställde tar emot och avsätter heldagar bak en bänk i ett klassrum är förbi. Man pratar mycket om de unga talangerna och hur vi ska få dessa att stanna, bland annat skriver Civilekonomen om det här. Jag vet inte om de menar traditionell kompetensutveckling när de rankar det så högt. Dessa unga talanger är vana att själva söka svar på frågor genom sin utbildning, ibland som en pedagogisk modell och ibland till följd av det låga antalet undervisningstimmar inom högskolan (Detta är en helt annan diskussion som jag gärna fortsätter i ett annat blogginlägg).
En annan aspekt av kompetensutveckling i traditionell bemärkelse är kostnaden. SvD Näringsliv skriver senast om den här. Att kompetensutveckling kostar initialt tror jag att vi alla vet men jag tror att vi måste viga våra vyer och bredda begreppet.
Jag tror att framtidens kompetensutveckling ligger i att gå på gratis frukostseminarier för att få en inblick i ett nytt område, vara med i en facebookgrupp där det diskuteras intressanta ämnen inom ditt verksamhetsområde, följa hashtags på twitter som bevakar din yrkesroll eller gå en kvällskurs på högskolan för yrkesverksamma. Jag tror också att den kommer definieras av den anställdas egen vilja att lära och ambition att utvecklas vidare. Det kan vara så att vi behöver ett nytt begrepp som beskriver denna typ av kompetensutveckling om den inte ryms innanför ramen för den traditionella. Oavsett tror jag att vi alla är vinnare om vi kan bredda synen på hur vi tar till oss ny kunskap och hur vi utvecklar denna inom ramen för vår yrkesroll och hur våra medarbetare gör det. Kostnadsmässigt är det en stor vinst men jag tror även individen lär och utvecklas bättre genom ett jämnare flöde av kunskapsinhämtning och genom att själv vara mer aktiv.
Hej Anna – jag tror att du har rätt – rent instinktivt har jag börja skapa denna typ av kompetensforum – frukostträffar, workshops mm.
Har arbetat i 26 år med kompetensutveckling och också som utbildningschef inom Sahlgrenska, Saab Automobile, Södra Skogsägarna Värö och jag är väldigt förtjust i denna forma av lärande som är mycket lustfylld.
Ett exempel på detta är en kommande workshop runt Lean HR och Verktyg som vi skall köra i Göteborg den 24 maj för HR chefer och specialister – vi kommer att vrida och vända på kompetensutvecklings- och samarbetsverktyg – korta föreläsningar varvat med dialoger och också jobba på att sätta in verktygen i ett större systemperspektiv. Din artikel bekräftar att jag nog är på rätt väg – tack för ditt inlägg!
Hej!
Va roligt! Jag tror som sagt ett framtiden ligger i korta mer informella utbildningssatsningar. Kul att det finns ”leverantörer” som tänker likadant.
Ja Anna – jag har nu en kommande workshop den 24 maj som bjuder in till lärande om de mjuka bitarna i Lean HR och det har jag lyckats göra kostnadsfritt för deltagarna!