Det har pratats mycket om Rekrytering 2.0 och vad det innebär. Vi har väl alla vår definition av vad det är, min hittar du i någorlunda samlad form här. Det jag tänker göra nu är att sticka ut hakan samtidigt som jag tittar djupt i min stora kristallkula som jag har hemma. I den visas nämligen hur framtiden för rekrytering och sociala medier ser ut.

HR slår PR på fingrarna – Det första som kommer hända är att HR-avdelningen kommer att vakna ur sin sociala medie-dvala och inse att rekrytering och employeer branding definitivt är en fråga som HR skall vara inblandad i. Varför? För att relationen med medarbetare, värdegrunder och organisationskulturer är vår hemmaplan. Det här tror jag (och framförallt hoppas) redan håller på att ske runt om på företag. PR/Marknadsavdelningen var säkert först på bollen men sociala medier är ett lagarbete och HR har precis blivit inbytt på planen. Jag tror också på ett fördjupat samarbete mellan HR och PR. Här kommer personer med kunskaper inom båda fälten få ett försprång.

Dialog – De ansökande kommer inte längre vilja söka jobb, de vill bli hittade och intipsade till jobb. Gränsen mellan privatdialog och arbetsdialog blir mer flytande, både arbetssökande och rekryterare flyter allt mer mellan rollerna. Tjänster som Twitter ställer allt högre krav på rekryterarna i form av att ständigt föra dialog med potentiella kandidater.

Anställda blir uppdragstagare – Varför bara välja ett jobb? Som uppdragstagare och egen företagare kan individen jobba 50% på ett uppdrag , 30% på ett annat och 20% på ett tredje. Sociala medier bidrar till att affärer och kontakter enklare knyts och vem har tid att sitta på samma stol i all evighet? Arbetsrättsligt är en uppdragssituation inte otryggare än en tillsvidareanställning på flera sätt.

Headhunting blir var mans egendom – Eller kanske framförallt varje företags. Betaltjänster såsom LinkedIn kommer säkerligen ersättas av mer öppna varianter där API och open source gör det möjligt att bygga och utforma egna plattformar för rekrytering på ett billigt och enkelt sätt. Vi ser redan exempel på sådana tjänster genom t.ex opencvprofile.se.
Dock tror jag att LinkedIn inom en överskådlig framtid på ett par år kommer vara den ledande CV-databasen.

Appar – Ihopkoppling av tjänster såsom Bump och Gowalla. När du närmar dig ett företag som söker jobb och du har ett CV som passar för tjänsten får du notis om detta. Ett klick senare och du har sökt jobbet.

Allt det här är spekulationer såklart, framtiden får utvisa om de stämmer eller inte. Vad tror du?