Vad betyder det att vara anställningsbar?
Hur viktigt är det för arbetsgivare att hålla sina medarbetare anställningsbara och för vem är det av betydelse?
Häromdagen lyssnade vi på en föreläsning som handlade om anställda i konsultföretag och deras engagemang till antingen kundföretaget eller sin arbetsgivare. De som var med i studien var främst tjänstemän som hade varit på uppdrag hos kund under en längre tid.
Studien visade att en stark faktor som påverkade de anställdas förhållande och engagemang till sin arbetsgivare var vilka möjligheter som fanns till att hålla sig anställningsbar.
Vad menas då med ordet anställningsbar?
När vi söker på nätet verkar ordet ”anställningsbar” vara politiskt laddat och det står inte så mycket om ordets positiva innebörd. Det finns en hel del krav förknippat till det.
Vi fastnar dock för en artikel från SvD som skriver att många arbetsgivare brister i att kompetensutveckla sina anställda. Det är i många fall upp till individen själv att ta ansvar för sin utveckling och att hålla sig á jour inom sin bransch. Det handlar om att prioritera sig själv helt enkelt.
Är anställningsbarhet synonymt med vilken kompetensutveckling arbetsgivaren erbjuder eller vilka ytterligare dimensioner finns förknippat?
Vad är er erfarenhet och vad förknippar ni ordet med?
[…] Detta pratar vi mer om i vårt senaste blogginlägg för HR Sverige. Läs det här. […]