Jag träffade Emelie förra sommaren. Emelie går nu sista terminen på PAO-programmet och hade vid sidan av sitt pluggande ett extrajobb som servitris på en av stadens restauranger. Vi började småprata. Emelie var relativt nyinflyttad till staden och hade inte hunnit bygga upp något större nätverk än.
Vi kom överens om att ses och det dröjde inte många veckor innan vi träffades på ett av stadens många fika-ställen. Mötet blev mycket givande. Emelie beskriv utbildningen och vad hon hoppades på av sitt kommande jobb. Jag beskrev mina utmaningar och hur jag försökt omsätta de teoretiska förhållningssättet till ett pragmatiskt utförande. Vi bestämde oss för att hålla kontakten och fortsätta ses.
Det har varit ett spännande och roligt år. Emelie har slutat i restaurangbranschen med många erfarenheter och istället börjat jobba deltid som rekryteringsassistent på ett bemanningsföretag – fortfarande parallellt med sina studier.
Vi har träffats och diskuterat frågor som:
- Hur ska jag veta vad jag ska satsa på inom HR? Allt eller ska jag specialisera mig?
- Vilken bransch ska jag välja? Hur ska jag välja?
- Hur ska jag se på offentligt kontra privat och kanske ideellt? Vilka är för- och nackdelarna?
- Hur ser utmaningarna ut inom det privata? Inom det offentliga?
- Hur ser utvecklings- och karriärmöjligheterna ut inom HR?
Och när det gäller jobbet har vi diskuterat frågor som:
- Hur förhandlar man lön och anställningsvillkor?
- Hur ska jag förhålla mig till min chef som beter sig på ett märkligt sätt?
- Hur ska jag göra när jag blir erbjuden ett avancemang men också sökt ett jobb jag så gärna vill ha men inte vet om jag får?
- Hur mycket kan man ”ta för sig” på en arbetsplats så att det inte sker på bekostnad av andra? Å andra sidan, ska man ”hålla tillbaka”,
Något egentligt facit har vi inte tagit fram. Men vilket värde i att mötas, diskutera och förutsättningslöst fördjupa oss i frågor som vi båda är engagerade!
Träffar du med regelbundenhet studenter på väg ut i HR-yrkeslivet? Hur kan vi skapa bra introduktion till ett brett HR-område och dela med oss för att också få ta del av den kunskap och kompetens som faktiskt kommer att forma vår framtid?
Trevligt och klokt!
Bra och kloka förslag!
Mentorskap är ett ypperligt bra sätt för att få ta del av erfarenheter och kunskaper av mer seniora kollegor. Och dessa får i sin tur ta del av aktuella frågeställningar hos nyexaminerade och studenter. Vi behöver samtala och lära av varandra.
I nätverk som finns för hr-chefer och hr-specialister skulle man kunna ta upp initiativ om mentorskap.
Tydliggör bland annat att ett bra mentorskap ger något för båda parter. Föga förvånande, men ändå!