Ibland tror jag att jag har för höga förhoppningar och tankar om HR.
För i ärlighetens namn trodde jag att vi skulle vara längre fram vid det här laget. Sociala medier är knappast en ny företeelse längre. För fyra år sedan identifierade jag ett antal områden som jag hoppades att HR skulle ta sig an när det gäller sociala medier.

Jag är ledsen men vi har inte gjort det.

Och det finns en problematik kring det eftersom vår omvärld i allt större utsträckning omfamnar den förändring som sociala medier innebär. I en värld där du som anställd anonymt kan ranka din arbetsplats och lämna uppgifter om var du ligger i lön har vi på sikt inget annat val än att omfamna den öppenhet som sociala medier medför. Ändå tvekar vi. Och få vågar ta språnget till sociala medier. Visst har det blivit en smula bättre än för fyra år sedan, det visar om inte annat våra veckosammanställning på karriärsidor på Facebook. Men ändå. Den listan innehåller lite drygt 30 sidor. Det finns fler företag än så i Sverige.

Det här är en fråga som HR kan ta ägarskap över och leverera värde på. Arbetet med vem man faktiskt är som företag är i allra högsta grad en HR fråga. Och det arbetet mynnar, som jag ser det, ut i sociala medier. Gör inte du det arbetet så kommer någon annan göra det åt dig. Så gör det.
Varför tvekar du?