En del i vår bloggserie om hur man söker jobb i sociala medier. Du hittar del ett om bakgrunden till att söka jobb i sociala medier här och del två som ger en översikt över de sociala medier vi ska gå igenom här.
Dags att bli lite mer konkreta! Efter att ha gått igenom lite vad sociala medier är och de plattformar vi ska gå igenom är det dags att börja titta lite mer handfast på hur man går tillväga. Vi börjar med mitt absoluta favoritnätverk alla kategorier, LinkedIn.
LinkedIn är ett professionellt nätverk som grundades 2003 i USA. Förnärvarande (juni 2012) har nätverket 161 miljoner användare globalt och 1 miljon svenska användare. I snitt får LinkedIn två nya medlemmar per sekund. 2011 genomfördes 4.2 miljarder sökningar på LinkedIn och LinkedIn finns översatt till sjutton olika språk, inklusive svenska. Sedan 2011 är LinkedIn börsnoterat på NYSE-börsen.
LinkedIn grundades av Reid Hoffman, en superentreprenör från USA. Hoffman drev tidigare en av de första online-dateing siterna och ur detta föddes en idé om att människor online ville skilja på sitt professionella jag och sitt privata jag. Ur detta skapades LinkedIn, ett relativt avskalat nätverk jämfört med tillexempel Facebook.
Vad är LinkedIn?
LinkedIn är en nätverkssida där du både kan samla dina privata kontakter och de professionella kontakter du har i ditt nätverk. Det kan röra sig om alltifrån gamla lumparpolare till din chef men tanken är att du ska vara ansluten i ett mer professionellt syfte än t.ex Facebook. Där Facebook mer handlar om att hålla kontakt med vänner handlar LinkedIn mer om att hålla kontakt med kollegor för att uttrycka det lite enkelt.
LinkedIn är tillskillnad från andra nätverkssidor enbart inriktat på ditt yrkesverksamma liv. Födelsedagskalas, bebisars nedkomst och Farmville lämnas därhän och fokus ligger istället på ditt CV och din karriär. På ett enkelt sätt kan du alltså hålla reda på vad vänner, affärsbekanta osv. arbetar med för tillfället.
Genom LinkedIn får du också tillgång till dina vänners-vänner och på så sätt får du koll och kontroll på ett avsevärt mycket större nätverk än du tidigare hade.
Låt oss ta ett praktiskt exempel på hur LinkedIn fungerar.
Du har sett att företaget X söker personal och du har skickat in din ansökan men givetvis vill du särskilja dig från alla andra ansökningar. Du loggar in på LinkedIn och söker efter X i sökfältet och får upp tre personer som jobbar på företaget X. Av dem ser du att person A känner person B som du jobbade med på boo.com med under det glada internetårens tid. Du ber om en introduktion till person A via person B och lite senare äter lunch med A som efter lunchen går direkt in på chefen kontor och rekommenderar dig för chefen.
Hade det här varit möjligt utan LinkedIn? Absolut – men LinkedIn har avsevärt förenklat processen. Tack vare LinkedIn är ditt nätverk (förhoppningsvis) alltid uppdaterat med rätt kontaktuppgifter och information.
Registrera dig
Att registrera sig på LinkedIn är gratis och tar ett par minuter.
Fyll i formuläret till vänster, klicka på ”Gå med nu” och du är registrerad på LinkedIn.
På nästa sida ombeds du fylla i lite mer information om dig själv.
Först är det var du bor och ditt postnummer. Observera att du här ska fylla i var du bor just nu, inte var du kommer ifrån. Är du svensk men bor i Tyskland blir det således Tyskland som blir där du bor.
Du ombeds sedan ange om du är Anställd, Arbetssökande eller Student. Är du egen företagare, ange ”Anställd ” och skriv sedan in ditt företag i boxen för företag. När du börjar skriva in ett företag kommer LinkedIn automatisk ge förslag på företag som matchar det du skriver. Arbetar du på ett större företag så är det troligt att företaget finns registrerat på LinkedIn. Att koppla ihop sig med sitt företag på det här sättet underlättare senare skeden på LinkedIn så försök att hitta ditt företag.
I nästa steg kan du låta LinkedIn undersöka din mail för att på detta sätt försöka hitta de du har i din kontaktlista på LinkedIn. Den här tjänsten funkar inte med alla mailer utan i princip bara sådana som är webb-baserade såsom Gmail och Hotmail. Du kan också hoppa över det här steget.
Du ombeds nu bekräfta ditt konto. Ett mail skickas till den mail du angav när du registrerade dig. Öppna din mail och leta efter ett mail från ”E-post bekräftelse från LinkedIn”. Notera att det kan ha hamnat i skräpkorgen.
Efter att ha bekräftat ditt konto är det dags att välja vilken typ av konto du vill ha. Du kan välja att betala för LinkedIn och därmed få en rad extra möjligheter. Som arbetssökande rekommenderar jag ingen att betala för LinkedIn. Du klarar dig alldeles galant med gratisversionen. Känner du att du verkligen vill ha en annan typ av konto går det närsomhelst att uppgradera ditt konto så välj Basic eller hoppa över det här steget så får du automatiskt Basic-versionen.
Det är nu det roliga börjar! Du landar nu på din LinkedIn-profil för första gången. Det här är den sidan andra ser när de klickar sig in på ditt namn på LinkedIn och det är härifrån vi nu kommer utgå. Du kan närsomhelt komma tillbaka till denna sidan genom att klicka på Profil uppe på vänstersidan av siten.
Här finns en rad alternativ på högersidan och har du ett engelskt CV kan du enkelt ladda upp det. LinkedIn kommer då samla information från CV:et och automatisk lägga till det på din profil.
Notera att det endast fungerar med ett engelskt CV. Har du inget engelskt CV hjälper LinkedIn dig från den här fasen. Det uppmanar dig att först och främst beskriva vilken tidsperiod du arbetat på det jobb du angav när du registrerade dig.
Om du anger detta kommer du vidare till en sida där du överskådligt kan se vad det är LinkedIn vill att du ska göra och det finns färdiga fält att fylla i.
LinkedIn ger dig själv förslag på vad du nu ska skriva in. Det börjar med att be dig skriva in två andra jobb du haft samt vilken utbildning du gått. Vidare ber den dig fylla i vilka kompetenser du anser dig ha. När du fyller i kompetenser kommer den automatisk föreslå engelska kompetenser. Du behöver inte fylla i dessa på engelska, du blir lika sökbar på svenska som på engelska men de engelska kompetenserna gör att du kopplas ihop till andra med liknande kompetenser. Du kan lägga till totalt 50 kompetenser.
Efter du angett dina kompetenser är det dags att ge LinkedIn lite mer information. I detta steg vill LinkedIn att du ger en enklare eller utförligare beskrivning av de tjänster du haft. När du fyller i dessa fält tänk på att ju utförligare du skriver, desto mer sökbar blir du. Tänk omvänt mot en jobbannons, vad är det för ord som står där? Vilka nyckelkompetenser och vilka färdigheter var nödvändiga att ha i det arbete du tidigare utförde eller i ditt nuvarande arbete? Ett exempel. Du har arbetat som konstruktör och ett förslag på en text kan då vara;
Arbetade under min tid på XXXX i programmet Auto-Cad med att rita och konstuera rörlösningar till fordonsindustrin. Arbetet som konstruktör gav mig en bred erfarenhet från att arbeta med CAD och att arbeta i projekt. Min utbildning som maskingingenjör kom väl till pass.
Genom att se till att täcka in nyckelord som Auto-Cad, konstruktör, CAD och maskingingenjör ökar du dina chanser att en rekryterare hittar in på din sida. Vill du kan du också lägga till en lista med program du arbetat i under din tid på företaget eller kompetenser du tillskansat dig.
LinkedIn vill även att du skriver en kort sammanfattning om vem du är och vad du vill. Se det här lite som ditt personliga brev. Här kan du beskriva vad du siktar på och vad du har för mål med ditt arbete och karriär. Tänk på nyckelorden även här. Arbetar du med programmering eller kör grävskopa, tänk på att skriva ut det tydligt.
Det finns lite diskussion om huruvida informationen skall skrivas in på svenska eller engelska. Mitt råd är att skriva på det språk du vill bli hittad på. Vill du söka dig utomlands är det givetvis bäst att skriva på engelska eller det språk som talas i det land du vill till. Det finns också en möjlighet att skapa olika språkprofiler på ditt LinkedIn-konto men vi går inte in på det här utan skriv på det språk du vill och känner dig bekväm med. Rekryterare i Sverige söker både på engelska och svenska för att vara säker på att inte missa kandidater.
När vi ändå är inne på språk, det är nästa information du ska ange. Ange helt enkelt vilka språk du behärskar.
Sist vill LinkedIn att du visar om du har några uppladdningsbara arbetsprover.
Du skicka nu tillbaka till din profil och kommer då upptäcka att om du gjort sakerna ovan att du har en 85%-ig profil. LinkedIn vill att du har en 100%-ig profil och anledningen till det är såklart att ju mer information ju bättre för dem men även bättre för dig. Har du en 100%-ig profil så visas du före människor som inte har en 100%-ig profil i sökresultat tillexempel. För att nå 100% behöver du;
- Ange bransch och ort
- Ange aktuell arbete (med beskrivning)
- Två tidigare arbeten
- Din utbildning
- Dina kompetenser (minst 3)
- En profilbild
- Ha minst 50 kontakter
Vi har ovan täckt in de fem första stegen, det som återstår är att ladda upp en bild.
Klicka på Lägg till bild på din profil. Du hittar den som ett tomt grått fält på vänster sidan.
Klicka på Välj fil och ladda upp den bild du vill ha som profilbild på LinkedIn. Tänk på att välja en bild där man ser dig tydligt, gärna från ditt jobb. Det här är den enda bilden på dig på LinkedIn så se till att den är bra. Bilden får vara en JPG-, GIF- eller PNG-fil och på högst 4 MB. Bilden måste vara minst 80×80 pixlar och som mest 500×500 pixlar.
Nu återstår ”endast” att hitta 50 kontakter och hur du lägger till kontakter och hur det fungerar med olika grader av kontakter återkommer jag till imorgon.