Jag vet. För en del är det här ett uttjatat ämne. Vi har pratat, diskuterat och bloggat om sociala medier ända sedan starten av den här bloggen januari 2010. Men fortfarande verkar behovet av att påminna om att sociala medier behöver bli en naturlig del av HR vara stort. Förvisso har det hänt saker, vi ser tillexempel att allt fler som arbetar inom HR twittrar och LinkedIn har genomgått en formligen explosion av medlemmar bara det senaste året men ändå, sociala medier verkar i stor grad fortfarande vara en fråga för marknadsavdelningen.

Varför måste HR då ta till sig sociala medier? Utav samma anledning som man en lärde sig att använda telefonen. Det är ett kommunikationsverktyg och HR måste lära sig att kommunicera på sociala medier. För faktum är att sociala medier inte är något nytt och trendigt längre utan det är ett ställe där vi kommunicerar, umgås, delar bilder och söker jobb. Något som i någon form är här för att stanna. Därför kan vi inte längre förbise sociala medier. Visst görs insatser och visst hålls föreläsningar om sociala medier i HR-sammanhang men alltför ofta blir jag beklämd över att de som föreläser är i bästa fall människor som jobbat på reklambyrå eller inom marknad internt på ett företag. Alltför sällan ser jag någon från HR gå upp och berätta om att ”vi gjorde det här” eller ”vi testade det här”. Är vi rädda för det nya? Så rädda att vi inte ens vågar försöka? Är vi förpassade till att lyssna på ”sociala medie gurus” som kan marknadsföra produkter men inte har en aning om arbetsrätt, hur kompetensbaserad rekrytering går till eller hur man tar ett svårt samtal med en medarbetare som ger uttryck för det behovet?

Emanuel Karlsten skriver i DN om polisens satsning i sociala medier. Och sammanfattar det bra i en mening i slutet; ”Trots det är polisen ett skolboksexempel på hur myndigheter och företag måste göra för att lyckas på nätet: Vara personliga – och börja testa.” Gör man inget gör man heller inga fel men gör man inget kommer heller inte framåt. HR måste våga testa. HR måste våga utmana marknadsavdelningen och våga börja använda sociala medier. Det är dags nu. Nästa år på HR-dagarna vill jag se minst en HR-chef berätta om deras satsning i sociala medier.