Läser i GP om årets Charm som räknar med drygt 130-talet utställare och 7000 besökare. När vi på P-programmet anordnar liknande är intresset nära med noll bland företagen. Varför är det så? Missförstå mig rätt, jag förstår varför företagen är på Charm men jag förstår inte varför så få engagerar sig i HR-programmen runt om i vårt land.
Jag är medveten om att Chalmers inbegriper långt många fler studenter än bara vad P-programmet gör och jag vet också att det är större konkurrens bland HR-studenter om jobben men likväl borde de flesta arbetsgivare vara intresserade av att sno åt sig de bästa talangerna till sitt företag. Eller är HR en ointressant funktion på företagen? En som bara kostar pengar?
Johannes Sundlo
HRBP till vardags. Ansvarig för HR Sverige-bloggen och podcasten hrnyheter.se
Har du tips på något vi ska skriva om? hej@hrnyheter.se
Naturligtvis är tråkigt att HR-programmens event inte lockar företag. En förklaring till detta är sannolikt att antalet behovet av personer med HR-kompetens i företagen ju är ganska lågt, om man jämför med exempelvis behovet av ingenjörer. Det är trots allt ganska kostsamt för företag att vara med på mässor och liknande event. Jag har dessutom fått uppfattningen att det är hög konkurrens bland HR-utbildade som söker utannonserade tjänster och därför har företag sannolikt ganska lätt att hitta den HR-personal de söker.
Jag håller delvis med dig.
Det finns fler tjänster för ingenjörer men se på ekonomer t.ex. De flesta företag svämmar inte över av ekonomtjänster och likväl så marknadsför sig företag emot ekonomutbildningar.
Och visst är det många HR-sökande per plats men det handlar ju att få de allra, allra bästa och marknadsföra sitt företag gentemot studenter. På det området verkar få företag bry sig om oss HR-studenter. Stor heder åt de företag som gör det dock!
Malin: Att vara utställare och visa vem man är som företag är ett sätt för att göra sig attraktiv, att visa sig för de så kallade ”talangerna”(som Toni Ahlström, Magnus Dalsvall etc talar om). Många företag verkar ju söka bra medarbetare. Argumentet att ”man har redan många sökande” används som du säger säkert som ett incitament för flera företag till att inte deltaga och visa upp sig. Men anta att man faktiskt inte bara ska ”fylla” i en tjänst – anta att man faktiskt på riktigt vill hitta en riktigt bra medarbetare, precis som Johannes säger. Helt plötsligt finns det då en anledning att positionera sig som ett företag de bästa medarbetarna vill till.
Jag ska villigt erkänna att jag inte är särskillt insatt inom HR-området och jag instämmer självklart i att arbetsmarknadsdagar och liknande event är bra möjligheter för företag att visa upp sig och attrahera ”rätt personer”. Men jag tror ändå att tillgång och efterfrågan är det som styr när det gäller företagens vilja att satsa på event som t.ex. Charm, och som det ser ut är tillgången på utbildad HR-personal större än antalet tillgångliga platser, vilket gör att företagen kan gallra bland de ansökande för att hitta rätt person.
Jag vet att vissa utbildningar i landet delar in utbildningen så att man som student kan välja att inrikta sig antingen mot revision eller mot HR (för att ge exempel), och att arbetsmarknaden ser väldigt olika ut beroende på vilken inriktning man väljer. Att hitta jobb inom revision tycks i alla fall i vissa delar av landet vara betydligt enklare, än att hitta rena HR-jobb.
Men som sagt, jag är den förste att erkänna att jag inte vet särskilt mycket om HR-utbildningen (P-programmet). Och jag tycker absolut att HR är en viktig funktion i företagen. Jag ville bara ge ett företagarperspektiv åt bloginlägget, och jag har inte personligen upplevt några som helst problem att hitta förträfflig HR-personal – utan studentevent. Snarare är det en fråga om att rekrytera ”rätt”!
Jag tror att det till stor del beror på antalet elever som de olika arbetsmarknadsdagarna vänder sig till. En arbetsmarknadsdag för enbart P-vetare blir i väldigt liten skala med en allt för liten målgrupp. I Göteborg lockar såväl Charm som Gadden många företag då målgruppen (antal studenter) är så mycket större. Istället tror jag på P-programmens möjligheter till samarbete med andra inriktningar för att locka företagen. Det är en investering att delta på en arbetsmarknadsdag och självklart vill företagen nå en stor målgrupp. Jag tror absolut det finns ett intresse från företagen men mässorna måste göras mer attraktiva istället för att inrikta sig på en allför specifik målgrupp.
Jag håller med, vi är en liten grupp men samtidigt en grupp som är dåliga på att marknadsföra oss själva. Vi skulle kunna promota oss själva ofantligt mycket bättre (delvis därför den här bloggen finns) men du tar upp en intressant aspekt Lisen, vi kanske borde slå oss ihop? Inom samma väggar och tak finns ju även andra utbildningar som har svårt att marknadsföra sig. Med gemensamma krafter så…
Man kan förstås alltid gå på de andra marknadsföringsdagarna också. Jag gick på Armada (KTHs mässa) när jag var nära examen, och före det brukade jag gå på Ekonomdagarna utöver diverse p-vetardagar. Eftersom jag jobbat en hel del inom stålbranschen och kände att det var kul tänkte jag att många av de företag jag var intresserad av skulle vara där, plus att det var hög chans att någon från just HR-avdelningen var där dessutom. Win!
Men som ni säger, trist att man inte kan få mer intresse. De p-vetardagar jag varit på har inte ens haft -arbetsgivare- som utställare oftast. Mest fackförbund och såna företag som vill sälja saker till personalchefer. 🙂