En av de viktigaste lärdomarna jag fick under mina tre år på högskola var hur jag som sakkunnig skulle förhålla mig till min och ändras kunskap. Jag lärde mig att det är ofrånkomligt att tycka olika i frågor, men också värdet av de olika infallsvinklarna som lett till oenigheten. Detta ledde mig fram till att vara stolt för det jag kan, vet och lärt mig, men också att vara ödmjuk inför andras tankar.
I arbetslivet upplever jag motsatsen. I skolans värld, där jag jobbar nu, primeras envetenhet och egna starka åsikter är grundinställningen. Var finns kollaborativitet och dialog, ironiskt nog grundförutsättningen för kunskapsbygge?
Har jag blivit utbildad till ödmjuk i en icke-ödmjuk verklighet?
Rickard Eriksson
Rickard är ett 23årigt energiknippe som trots sin ringa ålder hunnit med att driva eget företag, jobbat med automation av ståltillverkning samt gått tre år på högskola. Rickard har ett starkt intresse för siffror, för programmering av Excel-databaser och sist men inte minst strategiskt HR-arbete. En annan sak Rickard har varmt om hjärtat är mjukvara för arbete med ord och tankar. Bland favoriterna finns Mindmanager och Atlas.Ti.
Oj vad jag känner igen mig i dina funderingar. Det man lärt sig i skolans värld fungerar sällan i världen utanför. Snacka om en känsla av parallella universum och kulturkrockar…
[…] skrev den 6:e november om ödmjukhet. Med det menade jag att med den kunskap, den insikt och infallsvinkel som mina studier gett mig kan […]