Jag vet inte hur du har det på dagarna men jag blir iallafall överöst dagarna i ända av olika mailinbjudningar till kurser, seminarium och företag som vill sälja allt från rekryteringstjänster till sommarpresenter. Många av dom mailen hamnar i skräpkorgen utan vidare men idag fick jag ett mailutskick från ett företag som vill bjuda in till ett seminarium om hur man blir ett företag i världsklass. Jag blev triggad av rubriken och läste igenom utskicket som jag bifogat i utdrag nedan:

Hur skapar man en organisation i världsklass?
XX XX berättar om hur man på ZZ förändrade sin interna kultur. Tidigt förstod man att nyckeln till framgång var att kraftigt öka andelen mycket nöjda kunder Man insåg att det inte räckte med att skriva manualer och berätta för medarbetarna hur de skulle jobba. Istället satte man ett arbetssätt i system där medarbetarna blev engagerade, självgående, tog egna initiativ och beslut på ett sätt som gjorde ZZ helt unikt och i en klass för sig. I den nya kulturen blev inte bara medarbetarna utan även kunderna aktiva ambassadörer för företaget vilket skapade en fantastiskt lönsam tillväxtresa.

Företag med en vinnarkultur skiljer sig starkt från de som saknar den. Efter några år är det avgörande skillnader i lönsamhet mellan vinnaren och medelpresteraren och alla undrar hur man skapar vinnande kultur och vad det är som gör att det ser så lätt ut för vissa företag

Ledarskapskurser, Leankurser och kickoffer är sådant vi idag vet inte ger bestående effekter. Det kan upplevas som både bra och nyttigt men ändrar inte kulturen vilket gör att man hamnar på ruta ett igen. Endast åtgärder som kopplas till organisationens kultur och den dagliga verksamheten, och som förändrar den, kommer leda till framgång…

———- the end

Läsandet ovan blev en riktigt feelgood-kick för mig. För varje beskrivning om vad man ska göra för att vara bäst kunde jag bara checka av punkt för punkt.

Check! – Vi fokuserar stenhårt på nöjda kunder så dom kommer tillbaka om och om igen. Då menar jag verkligen fokuserar genom att vi mäter kundnöjdheten i över 650 uppdrag varje år och säkerställer att vi hanterar de som inte ger oss tummen upp för vi kan inte leva med missnöjda uppdragsgivare. Vi har involverat hela företaget i detta så att våra anställda vet och uppmanas att alltid fråga efter kundens förväntningar om dom nu inte skulle få det serverat av sin säljare som har huvudansvaret för att det blir gjort.

Check! – Vi har över tid skapat enkla processer och rutiner som stöttar affären och våra medarbetare i att vara självgående vilket skapar mer engagemang och motivation. Vi uppmuntrar alla att ta plats och fatta egna beslut. Den administration som finns är bara till för att det vi kan bidrar med för att vi ska göra fler och bättre affärer. Vi har klargjort allas roller och ansvar och genom våra ständiga förbättringar filar vi på dessa processer så dom gör det vi behöver även över tid.

Check! – Vi har massor med medarbetare som rekommenderar oss som arbetsgivare till sina kontakter så får in fler duktiga medarbetare.

Check! – År efter år har vi levererat ekonomiska resultat som är långt bättre än många av våra konkurrenter, även i en ”mellanmarknad” som vi har nu går vi relativt stabilt.

Min summering av det hela efter min genomläsning, och det som jag också omgående gick ut och peppade alla mina chefer med är att: Vi är världsklass och det ska vi aldrig glömma bort det i allt det vi ser som vardagligt arbete, för det är bättre än så!

Jag kommer inte anmäla mig till seminariumet ovan men jag har faktiskt mailat och tackat dom för den inspiration jag fick. Ibland är det extra gött att leva för en HR-tanta.

 

/Gabriella Ekström

”Den enda säkra vägen till framgång är att ge mer och bättre service än vad som förväntas av dig, oavsett vilken uppgiften är”
– Og Mandino