Rekryterande chefer lyckas ofta inte leverera enligt jobbsökarnas förväntningar, visar en undersökning från rekryterings- och bemanningsföretaget TNG. Framför allt handlar det om för långsamma rekryteringsprocesser och brist på återkoppling under processens gång, men också om chefens agerande under anställningsintervjun.
1 522 anonyma jobbsökare deltog i undersökningen, som genomfördes av TNG under 2018. Respondenterna kom från plattformar som Careerbuilder, Blocket Jobb, StepStone, Arbetsförmedlingen, Linkedin, Facebook och CS-jobb med flera och motsvarar ett representativt och slumpmässigt urval av jobbsökande i Sverige inom områden som ekonomi, teknik, IT, finans, marknadsföring, kundservice, försäljning, administration, HR, inköp och logistik.
Detta förväntar sig jobbsökare från rekryterande chefer…
- 86 % vill få besked så snabbt som möjligt när de inte längre är aktuella för ett jobb de sökt.
- 84 % efterfrågar snabbare rekryteringsprocesser.
- 65 % vill få besked så fort ett nytt beslut tas kring deras ansökan (när ansökan är mottagen, om de gått vidare, när det är dags för intervju, etc.)
… och dessa brister upplever jobbsökarna
- 80 % får sällan eller aldrig information om varför deras ansökan inte längre är aktuell.
- 57 % har upplevt att chefen inte varit påläst om deras CV under anställningsintervjun.
- 49 % får sällan eller aldrig information om när deras ansökan inte längre är aktuell.
- 37 % har upplevt att chefen hellre pratat om sig själv än lyssnat under anställningsintervjun.
- 34 % har varit med om att chefen inte ställt några frågor om deras kunskap eller erfarenhet under intervjun.
- 22 % får sällan eller aldrig bekräftelse på att deras ansökan är mottagen.
Hur jobbar ni med er kandidatupplevelse?
Oerhört intressant! Hade varit intressant att förstå hur många kandidater som försvinner från process pga långa ledtider…