För ett par veckor sedan sa min bror till mig ’hur kan du jobba på distans? Jag menar vad kan du göra vid datorn, du går väl typ runt och ser till att folk mår bra?’. Vi gör lite mer än så. När jag pluggade hade jag ingen aning om vad man kunde bli, studierna var så teoretiska och jag saknade svar på hur en verklig arbetsvecka kunde se ut. Frågan från min bror fick mig att börja fundera tillbaka på hur det var när jag började på mitt jobb som första HR person i Sverige. Jag fick många gånger frågan ’Vad jobbar du med? Vad gör HR egentligen?’. Jag är rädd att detta visar att HR inte är tillräckligt synliga på arbetsplatserna runt om i Sverige. Kan det vara så att vi blivit för mycket strategiska process skrivare och för lite operativa inspiratörer? Jag tror att svaret på frågan ’Vad gör HR egentligen’ ser olika ut beroende på om man jobbar privat eller statligt, i ett stort eller litet företag, ensam eller tillsammans med ett HR team. Men jag ska försöka ge mitt svar på vad jag som HR jobbar med och vad jag tror på.
I min roll som HR letar jag efter individers och företags potential, vad de skulle kunna vara om de uppnådde sitt ultimata jag, och jag vill hjälpa dem att nå sitt mål. Jag anser att min roll som HR är att lyfta HR perspektivet i diskussioner och möten i företaget. Om inte jag gör det, vem ska annars konstant tänka på de anställda och hur beslut påverkar dem i diskussionerna. Resterande har fullt upp med att tänka på det ekonomiska utfallet, hur vi ska nå vinst, hur vi ska öka produktiviteten, vilka projekt som ska dras igång och om man upnått senaste deadline. I diskussionerna ser jag det som min roll att lyfta HR perspektivet dvs. få företaget att inse att personalen är deras största tillgång, inte bara en kostnad. Lyckliga, glada människor som inte konstant är sönderstressade presterar bättre. De är mer kreativa och produktiva, de är engagerade.
What is HR – english version.
Jag har som HR arbetat väldigt brett, så min vecka har varit mycket varierad. Jag har arbetat i ett mindre företag där jag kännt alla personligen, därför har jag arbetat mycket nära och varit stöd för både chefer, ägare och anställda. Min roll har innehållt såväl strategiska bitar som utvecklande av processer och policys men också direkt operativt arbete. Strategiskt arbete kan innebära allt från att skapa en ny rekryteringsprocess till att införa ett flextidsavtal eller friskvårdsbidrag. Det viktiga för mig är att policys och processer inte blir en pappersprodukt utan faktiskt något som bidrar till en förbättring. Operativt arbete kan innebära saker som att stödja en chef i Performance Management, skriva annonser, hålla intervjuer, genomföra ett rehabiliteringsärende eller stödja chefer i arbetsrätt.
För mig handlar HR om att få personalen att trivas och må bra i sitt andra hem, så att de kan göra ett så bra jobb som möjligt för företaget. Vi har bara 24 timmar per dygn, och varför skulle vi vilja leva hälften av vår vakna tid olyckliga? En sund företagskultur är viktig, och värderingar som inte finns i ett dokument utan faktiskt levs och andas av såväl anställda som företagsledning. Det viktiga är inte vad det sägs att man ska stå för eller göra, utan hur man faktiskt handlar. Genom att lyssna på de anställda kan jag driva deras intressen. Jag tror på att inspirera och motivera snarare än kontrollera och reglera. Jag arbetar hellre proaktivt för att förebygga. Som ett exempel kan vi ta upprepad korttidssjukfrånvaro. Istället för att skicka folk på förstadagsintyg (och därmed bevisa att jag inte tror att de är sjuka på riktigt) jobbar jag hellre proaktivt med att tex införa friskvårdsbidrag, friskvårdstävlingar och erbjuda influensa vaccinering. Sundare människor är mindre sjuka, sjukfrånvaro kostar företagen massor. Friskvårdsbidrag som är avdragsgillt för företagen, borde därför vara en god idé för att förebygga ohälsa. Friskvårdstävlingar skapar även förrutom ett sundare liv, team spirit och sammanhållning. De är något som gör att människor trivs bättre på jobbet – vilket i sig leder till ökat engagemang och produktivitet.
Vad har ni för erfarenheter av HR från era arbetsplatser och hur skulle ni vilja att man arbetade?
Hej Annelie!
Mycket intressant ämne och en väldigt viktig fråga.
Har nämligen också ofta fått frågan om vad HR jobbar med. Frågan kan ibland kännas frustrerande men är en bra indikation för oss HR-människor om att vi måste ändra på någonting. Hur stor plats tar vi i våra organisationer? Vilken approach har vi? Vilket språk pratar vi med beslutsfattande personer, som ofta sitter då i ledningsgrupper? Hur kan vi konkret bidra?
Har själv upplevt att hur mycket än HR gör och bidrar i förändringarbetet värdesätts inte det på högsta nivå. Undrade själv varför? Medan medarbetare är tacksamma över att riktig HR fanns på plats, var själva funktionen tydligen inte så viktig i organisationen. Och då möter man ett stort problem. Vilket leder till att det tar väldigt lång tid att förändra kulturen och synen på HR.
Det finns hur många expl som helst men jag skulle avrunda inlägget med två tankar: att det är vi, HR, som bör ta större ansvar för att förändra vår position genom att vara en riktig partner på både strategiska och operativa nivån…sluta prata flummigt och runtomkring utan möta organisationen sakligt, faktabaserat, med engagemang och stolthet samt synas.
Den andra tanken rör ledningsgupper och högsta beslutsfattare i en organisation som bör ge större plats och förtroende till HR. Eller återigen, att vi HR, måste vinna deras förtroende för att kunna agera utifrån HR perspektivet.
Jag har kanske avvikit litegrann från texten du skrev men det vore roligt att få höra dina och andras tankar.
///Aida
Hej Aida!
Jag håller med dig, HR behöver ta mer plats. Synas mer både ute i organisationen men även i ledningen. HR borde bli bättre på att prata det språk som ledningen ofta gör. Dvs. visa på KPI:er, hur kan vi genom att investera i vår personal, bidra till en ökad produktivitet osv. Eller genom förebyggande friskvårdsarbete, motverkar höga sjuktal.
Jag tror att mycket av det handlar om kommunikation, att veta vem man kommunicerar med & använda samma språk. Många saker är ju ganska enkla egentligen och då är det onödigt att sätta stora fina ord på dem för att det ska verka viktigare (säkert helt omedvetet). Enkel, tydlig information och rak kommunikation på rätt nivå tror jag skulle lösa en del. Och mod, att våga handla även om det blåser motvind.
Vänligen,
Annelie
Riktigt fint blogg!!!
Tack så mycket termografeting!
Tack! Låter så himla skoj 🙂 Ska nog läsa lite HR-kurser!
Hej,
Varför ska man ha en HR-avdelning?
Jag skriver frågan ur en medarbetares och den anställdes synvinkel. Är HR enbart en tillgång för företagsledningen eller ska de även finnas till för ”fotfolket” på företaget?
Om de även ska finnas till för oss vanliga arbetare? Vad kan man få hjälp med?
Hej!
jag jobbar på ett mindre företag, vi är ca 60 anställda, vår HR grupp består av 2 avdelningschefer och som även sitter med i ledningsgruppen, samt vice vd som även är delägare, här känns det som vår grupp är för företagets bästa, men kanske inte för personalens.
När det uppstår konflikter så märker vi att de har problem att lösa dessa, vilket säkert beror på att ingen är utbildad specifikt som HR. På vilket sätt kan vi som personal agera för att få till en annan konstellation i HR gruppen, kan vi rekommendera att de även tar med någon från personalsidan?
Eller är det allra bästa att anställa en äkta HR ansvarig som vet vad som behöver göras. (tror att detta är svårt att få igenom tyvärr).
när jag läser vad du gör/gjort så känns det inte som att det är så vår HR grupp fungerar alls tyvärr.
Jobbar på ett stort företag totalt 4 000 anställda vår HR är lite små knepiga ett ex tog kontakt med dom för att få en kopia på anställningsavtal, ringde, gick dit i stället, det skulle jag få veta att det var helt fel blev näst intill utslängd med orden ” du kan inte komma hit du måste maila ” jag sa jag har bara en fråga HR visade mig på dörren efter en timme ringde en annan person och bad om ursäkt för deras sätt . Jag är inte ensam om vad vi tycker om vår HR folk har sagt upp sig efter att ej fått något riktigt svar
Hej! Har sista åren kommit i kontakt med kommunens HR. I det ärendet har jag gjort fel så det har jag förståelse för den process som följde. Problemet är att min närmsta chef har fyllt HR och fler personer med lögner om mig. Problemet är att vi nu är uppe i tredje året med kontakt, under den tid jag brutits ner och anklagats för saker som ofta varit missförstånd. Det har blivit ren mobbing och jag känner oro i min yrkesroll och person. I detta ärende finns inga rättigheter för mig och det drivs vidare i samma anda trots chefen slutat… Är HR insatser alltid av godo? Hur ska jag kunna visa hur illa jag far i denna process?