Det snackas en hel del om BranchOut nuförtiden och personligen tycker jag mig se en uppgång i aktivitet på nätverket. Fler och fler skaffar appen på Facebook. Ofta får jag frågor kring BranchOut och jag tänkte jag skulle försöka reda ut några av dem nedan.
Vad är BranchOut?
BranchOut är ett professionellt nätverk som verkar som en app på Facebook. Professionellt i den betydelsen att din BranchOut-profil inte hämtar dina privata foton och dylikt från din Facebook-profil utan bara informationen kring var du jobbat och pluggat. Du kan bli vän med människor på BranchOut utan att ha dem som vänner på Facebook. Om folk vill ”connecta” på BranchOut innebär det alltså inte att de vill bli vän med dig på Facebook utan BranchOut är en fristående app som använder Facebook som plattform.
BranchOut har snart ett par år på nacken. Det lanserades i juni 2010 och initialt tror jag att många störde sig på applikationen eftersom den snabb fyllde ens Facebook-profil med en massa meddelande från vänner som gick med. En viss poäng fanns i detta då BranchOut snabbt byggde upp ett relativt stort nätverk på kort tid. En bieffekt var att många kom att hata nätverket så frågan är om det var en så smart strategi eller inte.
Oavsett om man gillar BranchOut eller inte så kan man idag konstatera att BranchOut enligt egen utsago har 25 miljoner medlemmar vilket gör att den på allvar börja segla upp som ett hot mot tillexempel LinkedIn. Nu får LinkedIn sägas ligga lite före med sina 150 miljoner användare men 25 miljoner är tillräckligt för att skapa en rejäl databas och dessutom finns det en enorm potential i att BranchOut är så nära integrerat med Facebook.
Kan det användas till något?
Både ja och nej. Det låter dig lätt se om du hänger ihop med någon på ett visst företag. Det kan vara fördel om du är arbetssökande och vill komma i kontakt med ett specifikt företag. Om din kompis Kalle känner Anna på Ericsson kan du kan lätt bli introducerad till Anna via Kalle på BranchOut. Ungefär som på LinkedIn men jag tycker det är lättare att bli introducerad på BranchOut än LinkedIn. Det fungerar smidigare rent tekniskt helt enkelt.
Som rekryterare/HR-person har jag i dagsläget svårt att se BranchOut som ett användbart verktyg. Det går förvisso att söka på kandidater men sökmotorn är fortfarande alldeles för trubbig för att använda till något vettigt. För cirka ett år sedan var sökmotorn helt oanvändbar. Sökte du på samma sökord fick du upp olika resultat varje gång så visst märks det att detta är ett område man jobbar med men fortfarande är detta ett trubbigt verktyg som i det närmaste är oanvändbart. Synd. Får de ordning på det tror jag BranchOut på allvar kan komma att bli en ”LinkedIn-dödare”.
Du kan även posta jobb på BranchOut. Priset för att posta ett jobb börjar på 49$/månaden och sjunker sedan om du köper fler. Det du köper är ett sk. JobSlot så du kan ändra annonsen löpande eller lägga upp ett nytt jobb inom en månad om du så önskar. Smidigt! Hur räckvidden på jobben är låter jag vara osagt men med tanke på nätverkets växande popularitet så är detta ett forum att hålla ögonen på om inte nu så i framtiden.
Vad bör jag göra på BranchOut?
Tillämpa samma taktik som på LinkedIn. Lägg till folk är det primära i det här stadiet skulle jag säga. Klicka dig igenom funktionerna, kika på sidan och bekanta dig med miljön.
Är du nyfiken på hur du söker jobb i sociala medier? Vi har en omfattande guide som du hittar här.
Har du fler BranchOut-funderingar? Fråga gärna i kommentarsfältet så ska jag göra mitt bästa att försöka svara på funderingarna!
Precis som du skriver så blev jag mins sagt irriterad när Branchout klev in på Facebook och spamade ner mitt konto. Branchout har sedan dess givetvis utvecklats och det finns väl alltid en fördel att connecta med kontakter. Branchout fick även nyligen in 25 miljoner dollars och deras enda argument är att de ligger på Facebook. Linkendins största hot är nog de själva.
Jobbannonser räcker inte. Branchout måste jobba med sociala relationer, om de ska vara ett jobbnätverk i sociala medier. Det är de inte idag. http://enterprise.branchout.com/ har du testat detta? kan vara rätt spår.
Deras enda argument är också ett ganska starkt argument om du frågar mig. I en tid när Facebook blir norm och allt mer blir utgångspunkten för vårt surfande finns det fördelar med att vara integrerad i plattformen. Dessutom finns det yrkeskategorier på Facebook och då i förlängningen BranchOut som jag aldrig tror kommer hitta in på LinkedIn.
Att LinkedIn ibland är ett hot mot sig själva håller jag däremot med om.
Jag tycker mig se att de faktiskt jobbar på de sociala relationerna. Det är långt mycket smidigare att skicka mail och prata med folk som man hittar på BranchOut än på LinkedIn. Problemet hos BO är att det inte går att hitta dem…. Får en ordentlig demo av rekryteringsverktyget inom ett par veckor och lover återkomma med en utförlig rapport!
http://www.hrmasia.com/news/research-says-dont-misdirect-social-media-recruitment-efforts/128427/
Men Facebook är Facebook och BO verkar ha en del intressanta tjänster. Den stor skillnaden som du nog säger är att alla kategorier finns på Facebook och de finns inte på Linkedin: Men det är å andra sidan Linkedins styrka som det är dåliga på att förvalta.
Nu är jag inte ett fan av utländska studier på rekrytering i sociala medier men jag ser din poäng. Men landskapet är ständigt föränderligt och att hela tiden titta på utvecklingen och titta hur rekryteringslandskapet gradvis förändras tycker jag är viktigt.
Visst är Facebook och BranchOut inte samma sak men BO återfinns inom gränssnittet och bygger sin plattform inuti Facebook och drar därmed fördelar utifrån detta. Men är BO bra som rekryteringsverktyg? Nej. Jag skulle inte rekommendera någon rekryterare att aktivt använda BO idag. Däremot är det viktigt, tycker jag att vara medveten om att det finns och följa hur det utvecklas. För skruvar de till sin sökmotor och snabbar upp plattformen (den är otroligt slö idag) så tror jag det finns potential i appen.
Yes alla studier ska man ta med en nypa salt. Enig att det är fördel att vara integrerade i FB, Men det kan du även göra med ett API, även om det inte är på samma sätt. Facebook suger som sökmotor och de jobbar på detta och då får vi se:)
25 miljoner användare är precis den siffran jag har lärt mig som det globala antalet ”early adopters”. En viktig tröskelnivå i dessa sammanhang. Google kunde ex vis räkna med 25 miljoner på Buzz direkt. Det betydde inte mycket sen. Frågan är om det är likadant här.
Tack för summeringen. Har fått förfrågningar om detta verktyg men alltid tackat nej för att FB är bara privat för mig. Allt det jobbrelaterade och karriärmässiga hör till LI. Min siaruppfattning är LI på detta sätt är ett långsiktigt bättre alternativ eftersom LI bara försöker vara en sak. Jag uttalar mig dock inte som rekryterare utan som potentiell rekryt och i sådana sammanhang hör inte FB hemma för mig.
Tack för en bra förklaring och goda tips.
Ett tips från mig: Du använder ordet ”dem” på ett underligt sätt på 2 ställen i texten ”… alltså inte att dem vill bli vän med dig …” och ”Får dem ordning på det …” där det skall vara ”de”. Bara en skönhetsfläck kan man tycka men den skämmer en i övrigt tilltalande text.
Hälsningar
Kjell
Så om man redan har en profil på LinkedIn och går med i BranchOut har man alltså två profiler att hålla uppdaterade?
Det stämmer!
[…] bloggat om BranchOut men denna gången på HR Sverige-bloggen. Spana gärna in inlägget. Tidigare inlägg på sundlo.com […]