I maj skrev jag en bloggserie om LinkedIn och den tog sitt början i ett inlägg kring hur stort LinkedIn egentligen är. Tiden har gått och det är dags att uppdatera statistiken. Till och börja kan vi konstatera att jag begick ett misstag i våras när jag missade att ta med arbetsförmedlingen.se och istället bara tittade på ams.se. Nu verkar man har slagit ihop dessa två i Google Trends och det ger en bättre fingervisning kring hur besökandet av ams.se och linkedin.com ser ut ifrån Sverige.
arbetsformedlingen.se har betydligt fler besökare än linkedin.com från Sverige vilket förefaller logiskt. Att LinkedIn skulle vara större verkade nästan lite för bra för att vara sant.
Monster.se är den tjänst jag ser som närmaste liknar LinkedIn. (Kommersiell och stor CV-databas). Enligt Google Trend är Monster inte lika välbesökt som Monster själva anger. Monster.com saknar dock statistik på Trends.
Tittar vi på användarantalet har det hänt en del. LinkedIn har nu cirka 83100000 användare globalt vilket börjar bli en helt svindlande stor siffra. Enligt Michelle Reas tidigare bloggpost ökar nätverket med en miljon var 12:e dag vilket innebär att om ett lite drygt halvår bör 100 miljoner användare uppnås.
I Sverige har siffran fluktuerar under den senaste veckan. Jag har i mina undersökningar haft toppnotering på cirka 580 000 svenska användare medans jag som oftast fått kring 550 000. Den senaste siffran jag fått fram och den jag utgår ifrån är att det finns 547 298. Gjorde även en mätning i mitten av juli som visade på att 523 685 medlemmar angett ”Sverige” som sin hemvist.
Totalt sett av den totala arbetskraften framgår att 11,68% har LinkedIn-profil. Detta skall jämföras med AMS där cirka 3% av arbetskraften är registrerad. Det här får mig att ställa mycket frågor. Om vi enligt SCB har en arbetslöshet på 271 000 personer (385 000 – 114 000 som är heltidstudenter), varför har inte AMS fler CVn registrerade? Nåväl, det är en annan diskussion. Vi kan i alla fall konstatera att antalet svenska användare på LinkedIn har ökat med cirka 8% sedan i maj.
Fördelningen på LinkedIn då? Åldersmässigt ser den procentuellt ut enligt nedan.
Den största gruppen på LinkedIn är människor i åldern 25-34 vilket kanske inte är helt förvånande med tanke på att det är i den åldern de flesta akademiker börjar söka sitt riktigt första jobb. Den här jämförelsen gjorde jag inte förra gången och saknar således statistik på hur de olika grupperna ökat. Räkna med uppföljning till nästa gång.
Om vi ser på fördelningen män vs. kvinnor ser vi att männen dominerar på LinkedIn men att det ändå faller inom 60-40% ramen vilket får anses som positivt. Enligt statistiken finns det ca 264 000 män och ca 180 000 kvinnor med på LinkedIn. Slår man samman dem ser man att det ”saknas” rätt mycket människor och jag gissar att det beror på att folk inte angett kön. Excel (där jag för in statistiken) räknar ut diagram själv på totalsumman och ”kompletterar” ihop det till en total och fördelningen skall alltså stämma någorlunda med bilden nedan. Det är likadant med den här statistiken att det är inget jag tittade på förra gången därför saknar jag även där statistik längre tillbaka i tiden.
Min tanke är att jag skall följa upp den här statistiken fyra gånger per år och nästa gång jag uppdaterar kommer bli i januari. Tills dess hoppas jag att LinkedIn förfinar sitt system lite. Det jag är mest nyfiken på är hur och vad folk har för utbildning, något som det inte går att plocka ut på ett vettigt sätt idag. Skulle det gå att plocka ur går det att göra intressanta jämförelser med AMS-databasen.
Jag tror att vi fortfarande bara sett början av nyttan med LinkedIn och att vi i Sverige fortfarande är dåliga på att utnyttja de möjligheter som är kopplade till LinkedIn. Ser man på hur LinkedIn används utomlands och framförallt i USA tror jag att det finns en enorm potential i siten.
Som vanligt går det alldeles utmärkt att låna statistiken och grafiken ovan så länge man inte glömmer att lägga till var man hittat den och vem som sammanställt den.
Har du frågor eller funderingar kring statistiken eller LinkedIn går det utmärkt att kontakta mig.
Mycket intressant sammanställning Fredrik! Tack för att du låter oss ta del av informationen. Instämmer i att det är intressant att se hur LinkedIn utvecklas, och jag tror liksom du att vi bara sett början av denna spännande utveckling. Möter många i åldersgruppen 40-60 som tycker att LinkedIn känns rätt för dem till skillnad från Facebook. Där finns definitivt en målgrupp för LinkedIn att bearbeta ytterligare. Liksom unga akademiker, som du är inne på.
Som rekryteringsverktyg/cv-bas tycker jag att Monster är mer lättbearbetat än Platsbanken, det är lättare att söka på valda kompetenser i basen. Tänk om AF kunde utvecklas mer åt detta håll. Det ska bli spännande att följa din redovisning. /Lena
[…] This post was mentioned on Twitter by Lena Miranda, Jenny F, Patrik Winnfors, Fredrik Johnsson, Johannes Sundlo and others. Johannes Sundlo said: LinkedIn statistik: Hösten 2010 http://bit.ly/bEUGyg #in #linkedin […]
Hej Lena! Jag ställer mig förvisso bakom de tankar som förs fram i inlägget, men det är Johannes som gjort researchen och författat det 🙂
Jag bara väntar på när AF anställer en vass person som ges mycket frihetsgrader. Det hade kunnat bli väldigt bra. Men det är också möjligt att jag väntar förgäves..
[…] funderingar relaterad till inlägget.Uppdatering 2: Intressant statistik om Linkedin hittar du på HR bloggen. […]
Mycket intressant! Lysande sammanställning. Jag jobbar på arbetsförmedlingens huvudkontor, och har sedan 2008 försökt intressera min omgivning för rekrytering via sociala nätverk. För ett år sedan lossnade det rejält. Skrev en förstudie om ämnet, klar 1/6, som nmottogs mycket väl av ledningen. Vi är nu en grupp som jobbar med sociala medier, med appar för mobilen och med just rekrytering via t.ex. LinkedIn och FB. Nästa vecka har vi en WS för att borra vidare i hur Arbetsförmedlingen ska kunna stödja våra kunder i detta. Har ni tips eller frågor, höra av er!!
gunnar.wass@gmail.com
[…] HR Sverige har ett aktuellt inlägg och flera äldre om Linkedin. Bra tips om hur man använder Linkedin för att hitta jobb och bra statistik för hur användandet av sajten faktiskt är. Ett är helt klart: är man tjänsteman och söker jobb ska man ha sin CV på Monster och på Linkedin. […]
Spännande blogginlägg 🙂 Om du fick frågan ”Varför ska man bli medlem på LinkedIn?”, vad skulle du svara då?
[…] LinkedIn: Hösten 2010 […]
[…] LinkedIn: Hösten 2010 […]