Vi var 8 personer som samlades i Summits lokaler i Stockholm idag på morgonen för pressrelease med Ariel Eckstein, Europachef på LinkedIn. Inte helt oväntat fick vi veta att LinkedIn öppnar kontor i Stockholm för att serva den nordiska marknaden. Sex säljare kommer att arbeta här, främst mot kunder, men även med att promota LinkedIn för medlemmar och potentiella medlemmar. Större nyhetsvärde hade kanske den statistik som också släpptes vid samma tillfälle: Linked In säger själva att de har cirka 2 miljoner användare i Norden, och av dom är 700 000 svenskar. Detta kan ju tyckas vara en försvinnande liten siffra i jämförelse med de över 100 miljoner medlemmar som de hävdar att de har världen över, men vi är lite speciella enligt Ariel. Det är svårt att få mer statistik ur honom, men han berättar att skandinaverna återfinns bland de mest aktiva på LinkedIn när det kommer till nätverkande och aktiviteter i grupper och forum. Hur stor den aktiviteten är låter han mig dock inte bli klokare på. Bland de aktiva medlemmarna hittar man flest personer inom IT-, Telekom-, och mjukvarubranschen, och det är också inom dessa branscher som de nordiska företagen som finns på LinkedIn verkar.

Det ska bli intressant att se hur den här satsningen kommer att märkas på den svenska marknaden. LinkedIn marknadsför sig aggressivt och jag gissar att det inte kommer bli mindre av den varan nu när kontoret i Stockholm öppnas. Om LinkedIn ger det mervärde till företag och kandidater som de själva säger så tror jag att detta kommer ge avtryck i den svenska rekryteringssvängen. Jag tänker nämligen som så att om Linked In’s erbjudanden med anställningsmöjligheter, marknadsföringslösningar och medlemsabonnemang är så heta så borde vi kanske varit något fler än 8 personer på plats i morse? Hursomhelst följer jag utvecklingen med spänning!