I helgen hände något smått obehagligt. Det hävdades på Twitter att jag och min kompis Fredrik var för en exkludering på arbetsmarknaden och att vi förespråkade krångliga rekryteringssystem som tar långtid att fylla i. De flesta som följt mig och Fredrik på nätet vet att vi inte riktigt håller med om det. Jag kan förvisso egentligen bara tala för mig själv men jag tror Fredrik håller med mig.
Upprinnelsen till debatten och diskussionen som ledde fram till detta var den om att det i många fall är väldigt krångligt att fylla i ett formulär för att få sitt CV registrerat på webbplatser där man söker jobb. Stefan Lidén är inne på samma tanker i en bloggpost och jag håller till stor del med honom. För visst är det krångligt att söka jobb ibland, formulären syns oändliga och imoport möjligheterna är små. Jag personligen skulle gärna se en standard som möjliggjorde att man hämtade information från till exempel AMS eller LinkedIn och automatiskt kunde lägga in den och jag tror också att det är emot den utvecklingen vi går.
(Faktum är att en av mina första idéer till företag byggde på just idén om att du kunde registrera dig på en webbplats som sedan per automatik registrerade dig på andra. Brist på egen teknisk kompetens gjorde att jag la ned det projektet.)
Å andra sidan förstår jag webbplatser som har krångliga och långa formulär. Det skapar en tröskel för folk att söka. Du får idag vara hängiven för att ta dig förbi den där barriären och söka jobbet, du ”slentrian” söker inte jobb vilket håller nere ansökningsmängden som trots ”trösklar” idag kan uppgå till flera hundra per jobb.
Kommer detta vara en hållbar strategi för företag i längden? Både och tror jag. För volymföretag som har populära jobb med många sökande kommer säkerligen ”tröskeln” finnas kvar som en del i utsållningsprocessen medan andra företag kommer gå samma väg som t.ex. iNeed där det tar max två minuter att registreras i deras databas.
Så är jag för en ”exkludering”? På inga sätt. Jag brinner för att vi ska få en bra, rättvis och kostnadseffektiv rekryteringsprocess och det kommer jag fortsätta brinna för.
Jag förstår inte alls tanken att trösklar är bra för att man får mer hängivna kandidater. De mest kompetenta har flest valmöjligheter, och därmed en lägre smärtgräns för vad de vill utsätta sig för för att söka till just er.
Effekten blir att höga trösklar sorterar bort de som har andra alternativ, och de som blir kvar är de som inte ser sig ha något annat val än att söka allt de kan.
Slutsats: rekryteraren offrar kvalitet för att underlätta sitt eget arbete.
Förstår din synpunkt!
Min erfarenhet är att till tjänster där det är få sökande så tenderar trösklarna bli lägre alternativt tas bort helt, detta via att företag kringår sitt eget rekryteringssystem och uppmanar kandidater att maila/ringa in.
Som jag avslutar med tror jag att vi kommer få se både och.
Till tjänster där det finns många sökande kommer vi fortsatt få se trösklar.