Vi fortsätter att sätta  Fokus på HR och berättar om vad ni som läser vår blogg gör till vardags. Vi tror att genom att låta folk berätta vad dem gör om dagarna så skapas det ett intresse för och sprids en kunskap om vad HR-yrket är och kan innebära för utmaningar. Vill du dela med dig? Fyll i formuläret här så publiceras du snart på en blogg nära dig.
Idag träffar vi Anna Stidelius!

0681355BERÄTTA LITE MER OM DIG! 

En HR-passionerad, karriärshungrig tjej som älskar att skratta och prata- gärna samtidigt! Jag heter Anna Stidelius, är 31 år och bor med min familj i lilla Sala. Sala är en mysig småstad, perfekt för småbarnsfamiljer. Dock finns det inte så många spännande HR-jobb där så jag har blivit en van pendlare. Jag la lite över 4 timmar varje dag på pendlingen till mitt förra jobb! Nu jobbar jag i Västerås, 30 minuter hemifrån, vilket känns som en semester. När jag inte är på jobbet vill jag ta med mig hunden ut i skogen, där kan jag rensa huvudet och samla energi, umgås med familjen, eller ligga i soffan och plöja serier (gärna Suits, Good Wife, Big Bang Theory eller How I Met Your Mother).

Vad har du för utbildning?

Magisterexamen inom Sociologi med inriktning arbetsliv, organisation och personal

VAD GÖR DET FÖRETAG DU ARBETAR PÅ?

Bombardier Transportation är ett framgångsrikt, internationellt företag med fokus på utveckling och produktion av tåg och järnvägsutrustning ,med leverans inom Sverige och världen över. Kanske du har rest med våra tåg i Stockholms tunnelbana eller med vårt höghastighetståg ZEFIRO under Italiensemestern?
Vi är en del av den Kanadensiska Bombardierkoncernen som är världens enda tillverkare av tåg och flygplan och som genom detta har skapat en kraftfull och väl sammansatt portfölj av förstklassiga mobilitetslösningar.

VAD ÄR DIN ROLL?

Jag har en roll som Senior International Recruiter, vi är två rekryterare i Sverige, en i Västerås och en i Stockholm. Vi tillhör ett team inom Talent Acquisition CEE (Central & Eastern Europe). Jag rekryterar främst till roller placerade i Västerås men även till andra siter runt om i Europa. Mina anställande chefer och kandidater finns i Sverige och runt om i världen. Den internationella aspekten tillför en väldigt spännande, utmanande och givande touch till rollen som rekryterare.

HUR SER EN TYPISK ARBETSDAG UT FÖR DIG?

Jag börjar med att beta av lite mail, och kollar igenom nyinkomna kandidater till mina öppna rekryteringar. Dagen bjuder ofta på ett par möten och en del telefonmöten, detta då kandidater, anställande chefer och kollegor inte alltid befinner sig i samma stad eller land som jag själv.
Jag tycker om att jobba i ett nära samarbete med mina anställande chefer, vi har uppstartsmöten och reviews där vi diskuterar strategi, frågetecken, utmaningar, möjligheter och idéer kring våra pågående rekryteringar. Jag vill gärna utmana dem lite i deras ”förinställda” åsikter kring den profil de ska rekrytera till, kandidater och strategier.
Varje dag försöker jag även att blocka av lite tid för ett mer personligt relationsbyggande med våra kandidater, skicka mail till nyanställda som jag har rekryterat, hålla kontakt med de kandidater som ej gått vidare till anställning men som kan vara intressanta för kommande rekryteringar, maila iväg ett personligt ”Välkommen till oss” till den som skickat in ett underskrivet kontrakt, nätverka på LinkedIn etc. Den här delen av jobbet tycker jag mycket om och anser väldigt viktig, tyvärr är det väl också just detta man skjuter lite på de dagar då man har för mycket med annat eller mer akuta saker att hantera.
Det blir även lite dokumentation och rapportering gjort varje dag. Vi jobbar ganska strukturerat och fokuserat med detta på Bombardier och det är väldigt kul att kunna få se vad man har gjort, vad man har missat, vad det man har gjort har lett till för resultat, vad man kan göra bättre och vad som funkar bra – detta är en ovärderlig källa för utveckling. Sen kan jag villigt erkänna att just dokumentationsutförandet och rapporteringen som sådan inte ligger inom de arbetsuppgifter som jag tycker är roligast att göra.

HUR HAR DU HAMNAT DÄR DU HAR HAMNAT?

Jag har en Magister inom Sociologi – inriktning arbetsliv, organisation, personal. När jag tog min examen 2010 var det i sviterna av finanskrisen och det var riktigt svårt att få ett jobb som nyutexad och oerfaren inom HR-området. Jag fick söka en hel del jobb och hela den erfarenheten tror jag har gjort mig till den rekryteraren jag är idag –med en genuin ödmjukhet inför kandidatperspektivet i rekryteringsprocessen. Karriärmässigt har jag vågat lämna roller som inte känts rätt, där jag inte kommit till min rätt eller känt att jag varit ”färdig”, rätt person på rätt plats anser jag vara i både arbetsgivarens och den anställdes intresse. Sen har jag inte sökt efter trygghet i mina jobb, alla mina jobb har faktiskt först varit i form av konsultuppdrag eller andra liknande tillfälliga anställningar, som sedan resulterat i att jag erbjudits en mer permanent anställning. Detta har varit ett bra sätt för att ge både mig och arbetsgivaren ett tillfälle att kunna ”känna lite på varandra” och se vad vi kan erbjuda varandra.

Tack Anna!