På #hrunconf snackade vi mycket om mätning. Det efterfrågades en bloggpost om vilka verktyg som används. Tänkte redogöra för några av verktygen som jag tycker är bra och som jag använder.
bit.ly – Alla länkars moder. Förutom att länken kan göras custom-made så mäter bit.ly all aktivitet på länken. Smidigt.
emp.ly – Typ som bit.ly fast för jobbannonser.
BullHorn Reach – Har testat och det funkar ganska bra.
TwentyFeet – Mäter twitteraktivitet.
Google Analytics – Mäter allt.
Det är bara att testa sig fram kring tjänsterna! Mycket finns skrivet online om hur man använder var och en av dem men det bästa är att testa sig fram hur du anpassar dem till just din verksamhet. Kör hårt.
Johannes Sundlo
People Director & People AI Evangelist med 15+ års erfarenhet från HR.
Har utbildat flera tusen om hur man använder Generativ AI. Jobba ihop? Maila johannes at sundlo.com så hör jag av mig!
Slår ett slag för SocialBro, bra Twitterverktyg.
Grymt bra! Tack!
[…] Mät! – Johannes Sundlo bjuder på en lista med verktyg för att mäta sina aktiviteter (som platsannonsering) på nätet. […]
[…] Mät! – Johannes Sundlo bjuder på en lista med verktyg för att mäta sina aktiviteter (som platsannonsering) på nätet. […]
Och när man nu pratar mätning. Se till att ha ett annonseringhanteringsystem där man kan mäta exakt varifrån man får in sina ansökningar. Det är rejält stor skillnad på vad våra annonserpartner levererar för ansökningssiffror mot vad vi faktiskt får in. Och i slutändan är det ju alltid det faktiskta resultatet som räknas 😉 Ovärdelig statistik för att hitta bästa mixen av partner och extremt bra att använda i förhandlingar.