Det snackas en hel del om BranchOut nuförtiden och personligen tycker jag mig se en uppgång i aktivitet på nätverket. Fler och fler skaffar appen på Facebook. Ofta får jag frågor kring BranchOut och jag tänkte jag skulle försöka reda ut några av dem nedan.

Vad är BranchOut?

BranchOut är ett professionellt nätverk som verkar som en app på Facebook. Professionellt i den betydelsen att din BranchOut-profil inte hämtar dina privata foton och dylikt från din Facebook-profil utan bara informationen kring var du jobbat och pluggat. Du kan bli vän med människor på BranchOut utan att ha dem som vänner på Facebook. Om folk vill ”connecta” på BranchOut innebär det alltså inte att de vill bli vän med dig på Facebook utan BranchOut är en fristående app som använder Facebook som plattform.

BranchOut har snart ett par år på nacken. Det lanserades i juni 2010 och initialt tror jag att många störde sig på applikationen eftersom den snabb fyllde ens Facebook-profil med en massa meddelande från vänner som gick med. En viss poäng fanns i detta då BranchOut snabbt byggde upp ett relativt stort nätverk på kort tid. En bieffekt var att många kom att hata nätverket så frågan är om det var en så smart strategi eller inte.

Oavsett om man gillar BranchOut eller inte så kan man idag konstatera att BranchOut enligt egen utsago har 25 miljoner medlemmar vilket gör att den på allvar börja segla upp som ett hot mot tillexempel LinkedIn. Nu får LinkedIn sägas ligga lite före med sina 150 miljoner användare men 25 miljoner är tillräckligt för att skapa en rejäl databas och dessutom finns det en enorm potential i att BranchOut är så nära integrerat med Facebook.

Kan det användas till något?

Både ja och nej. Det låter dig lätt se om du hänger ihop med någon på ett visst företag. Det kan vara fördel om du är arbetssökande och vill komma i kontakt med ett specifikt företag. Om din kompis Kalle känner Anna på Ericsson kan du kan lätt bli introducerad till Anna via Kalle på BranchOut. Ungefär som på LinkedIn men jag tycker det är lättare att bli introducerad på BranchOut än LinkedIn. Det fungerar smidigare rent tekniskt helt enkelt.

Som rekryterare/HR-person har jag i dagsläget svårt att se BranchOut som ett användbart verktyg. Det går förvisso att söka på kandidater men sökmotorn är fortfarande alldeles för trubbig för att använda till något vettigt. För cirka ett år sedan var sökmotorn helt oanvändbar. Sökte du på samma sökord fick du upp olika resultat varje gång så visst märks det att detta är ett område man jobbar med men fortfarande är detta ett trubbigt verktyg som i det närmaste är oanvändbart. Synd. Får de ordning på det tror jag BranchOut på allvar kan komma att bli en ”LinkedIn-dödare”.

Du kan även posta jobb på BranchOut. Priset för att posta ett jobb börjar på 49$/månaden och sjunker sedan om du köper fler. Det du köper är ett sk. JobSlot så du kan ändra annonsen löpande eller lägga upp ett nytt jobb inom en månad om du så önskar. Smidigt! Hur räckvidden på jobben är låter jag vara osagt men med tanke på nätverkets växande popularitet så är detta ett forum att hålla ögonen på om inte nu så i framtiden.

Vad bör jag göra på BranchOut?

Tillämpa samma taktik som på LinkedIn. Lägg till folk är det primära i det här stadiet skulle jag säga. Klicka dig igenom funktionerna, kika på sidan och bekanta dig med miljön.

Är du nyfiken på hur du söker jobb i sociala medier? Vi har en omfattande guide som du hittar här.

Har du fler BranchOut-funderingar? Fråga gärna i kommentarsfältet så ska jag göra mitt bästa att försöka svara på funderingarna!