I del ett berättade jag om bakgrunden och de två analysverktygen vi använder för att mäta mål och liknande för sociala medier och rekrytering . Dags att bli än mer konkret! 

Det finns ohyggligt många sociala medie-tjänster/kanaler idag. Jag vet inte om någon försökt räkna men bara genom att tänka lite snabbt på de jag känner till kommer jag utan tvekan upp i ett tjugotal. Att vara verksam i alla dessa kanaler skulle kräva att vi hade ett dussintal sociala medie-specialister anställda på Academic Work och frågan är om det skulle ge någon effekt. Därför har vi valt att begränsa oss i antalet tjänster. Vi arbetar aktivt med fyra sociala medier. LinkedIn, Facebook, Twitter och Instagram. Att vi valt dessa fyra beror på olika faktorer, återkommer till det närmare när jag beskriver varje nätverk.

Instagram

Socala medier och rekrytering - Instagram

Vi börjar bakifrån på listan ovan med Instagram som är en ganska ny företeelse för oss. Vi började använda det aktivt i höstas. Tanken är att ge vår bild av Academic Work, lite behind the scenes. Många av våra medarbetare har fått inlogg till tjänsten med den enkla instruktionen ”fotografera er vardag”. Vid event har vi också försökt etablera en hashtag på Instagram, ett exempel på det kan ses på Instagram under #awawards. Vår årliga gala som gick av stapeln i helgen.  Instagram är snabbt och enkelt och genom att dela ut kontot på många medarbetare heller inte särskilt tidskrävande. Grundtanken, att visa Academic Work behind the scenes för våra kandidater finns kvar men en annan aspekt som vi inte riktigt räknade med men som vi fick på köpet var att många internt anställda började följda oss. En stor anledning till det är att vi är ett företag med kontor i hela Sverige och eftersom alla kontor har kollegor som publicerar bilder, så får man som medarbetare snabbt koll på vad som händer runt om i landet. Positivt ur väldigt många aspekter!

Instagram funkar också som innehållsskapare. Genom IFTTT publicerar vi våra bilder på twitter och genom Nitrogram publiceras de på vår Facebooksida. Ofta lyfter vi upp olika bilder från Instagram-flödet in i Timeline på vår Facebooksida. Instagram är ingen trafikdrivare till våra lediga tjänster men en viktigt del i vårt sociala medie-pussel. För att använda en gammal klyscha; En Instagram-bild säger mer än 1000 ord.

Socala medier och rekrytering - Instagram

 

Twitter

Socala medier och rekrytering - TwitterTwitterkonto har vi haft längre, sedan november 2009 men det är först på senare vi tid vi börjat arbeta aktivt med en närvaro på twitter. Tidigare postade vi mest länkar till vår Facebooksida, detta av tid- och prioriteringsskäl. Men sedan en tid tillbaka är vi klart mer aktiva på twitter. Anledning till att vi är där står att finna i att vi ser att det är en ständigt ökande andel människor som är aktiva på twitter och som framförallt många letar efter jobb. Twitter är en plats där Academic Work nämns lite då och då också, då vill vi vara där för att visa att vi finns och deltar i konversationen. Att hitta sin plats på twitter som företag har inte varit helt enkelt och kanske är vi inte klara med det arbetet riktigt än. Ett exempel på en frågeställning har varit – hur mycket får ett företag blanda sig i konversationer på twitter? Vi har utgått från att det som skrivs är öppet och därför kan vi kommentera sådant vi tycker att vi kan och kan hjälpa till med.

I arbetet med att hittar vår plats har Notifieds verktyg varit till stor hjälp. Genom att bevaka sökkriterier som vi anser oss kunna rätt bra har vi kunnat delta i konversationen kring dessa ämnen. Vi bevakar också aktivt alla som skriver att de söker jobb. När vi ser att någon ser ut att passa våra profiler försöker vi alltid ta kontakt. I allt högre utsträckning blir vi också kontaktade av människor som söker jobb, vilket vi såklart tycker är roligt!

Helt säkert är att det krävs tid med Twitter. Det tar tid att prata med folk och att skapa dialog. Det är kanske därför vi ser många andra företag inom samma bransch välja den lite enklare vägen ut med att auto-posta jobb. Vi försöker så långt det bara går undvika det. Visst postar vi jobb, till det tar jag hjälp av verktyget Bufferapp och lägger manuellt upp tre jobb per dag som går ut på Twitter. Urvalet tycker jag måste ske manuellt eftersom det handlar om att göra ett urval av annonser jag tror passar mot den målgrupp vi har på twitter. Att det sedan inte alltid lyckas är en annan femma. På Twitter heter vi @academicwork_se och jag @jsundlo – följ oss gärna!

Läs mer:

Om Instagram

Getting started on Instagram

Om Twitter

Så kommer du igång med Twitter.

Guide till Twitter. 

Twitterlexikon

Gillade du det här och hade nytta av det? Dela gärna inlägget vidare!