Ett av de vanligaste sätten att hamna både på HR Sverige och på HR Sverige Bloggen är att man googlar vad en personalvetare egentligen gör. Vi vill såklart hjälpa till att upplysa om vad det är man kan göra efter att ha läst till personalvetare och frågade därför medlemmarna på vår LinkedIn-grupp HR Sweden om hjälp att förklara vad det är dom gör om dagarna. Fram till 24 december får du varje dag träffa en person inom HR-området. Du hittar fler exempel på vad folk inom personalområdet gör här.

 

Vem är du?
Ia-Pia Emanuelsson. Chef för SAP Consulting enheten på Aditro. Jag tycker om att pyssla i min trädgård, dansa och gosa med min katt.

Vad gör företag du arbetar på?
Aditro är en nordisk leverantör av lösningar för HR- och ekonomiförvaltning. Omsättning  1,61 miljarder SEK (2010), EBITDA 244 miljoner SEK

Anställda mer än 1 500. Geografi Sverige, Finland, Norge, Danmark och Estland.

Aditros uppdrag är att leverera lösningar och tjänster inom HR- och ekonomistyrning som passar en digitaliserad värld.

Vad är din roll i företaget?
Min roll är att etablera en SAP HCM verksamhet för Aditro på den svenska marknaden. Det innebär att ta fram affärsplaner, marknadsföring, produkter inom SAP HCM, träffa kunder, sälja, rekrytera konsulter, leda, planera och följa upp verksamheten. SAP är ett globalt affärssystem och HCM (Human Capital Management) är personalsystemsdelen inom affärssystemet. HCM innefattar bla systemstöd för personaladministration, organisationsstyrning, tidregistrering, resehantering, lön, rekrytering, kompetenshantering och utvecklingssamtal.

Hur har du hamnat där du är idag?
Jag började som personalman på Ericsson direkt efter p-linjen och kom ganska snabbt in på personalsystemsområdet. Efter 11 år på Ericsson påbörjade jag en executive MBA på Handelshögskolan i Stockholm och kom då i kontakt med affären. Efter flertalet år inom personalstaben kände jag att det var dax att testa något nytt på andra sidan som leverantör och då få applicera min MBA utbildning i verkligenheten.