Debatten om användandet av sociala medier som marknadsföringskanal har skjutit fart ordentligt den senaste tiden. SvD hade en artikelserie vid årskiftet rörande politikers användande av sociala medier. Detta har lett till en intensiv debatt i bloggar runt om på nätet. Ett av de bästa inläggen i frågan tycker jag Johan Ronnestam har gjort och det är väl värt att läsa även om man inte är politiker. Nog om politikerna.
Hur kan vi som HR-människor använda sociala medier?
Såsom jag ser det finns det ett par klara fördelar att använda sociala medier för HR, jag listar dem nedan och försöker mig på kvalificerade gissningar om framtiden.
- Varumärkesbyggande/värdegrunder – Att kommunicera värdegrunder och varumärke blir allt viktigare. Vill ert företag attrahera de bästa i framtiden är nätet och sociala medier platsen att finnas och synas på i. Viktigt att poängtera att sociala medier inte bara omfattar ”de vanliga” ställena såsom Twitter, Blog och Facebook utan också ställen som Slideshare, Youtube, Bambuser och linknande.
- I rekrytering – Google, Facebook och Twitter blir referensverktyg. Vilket företag blir först med att kräva att den anställde ska bli kompis med företaget på Facebook så att företaget får insyn i personens liv? Twitter och Facebook blir headhunting platser.
- Intern kommunikation – Facebookgrupper blir intern kommunikationskanaler. ”Alla” finns redan där och är bekväma med gränssnittet, lätt för företagen att skapa en exklusivgrupp där endast anställda är med. Finns redan flertalet sådana grupper på Facebook, jag tror vi bara har sett början.
- Lyssna – att bara passivt höra vad som sägs om företag? Är kunderna nöjda med företaget? Är det någon avdelning som nämns speciellt? Sociala medier blir ett analysverktyg för att mäta både kundnöjdhet och medarbetarnöjdhet.
- Engagemang – för att bli accepterad och framgångsrik i sociala medier krävs att företaget på allvar ger sig ut i de sociala medierna. Att man avsätter tid och pengar på att faktiskt delta i de digitala strömmarna. Satsa på kvalité.
Det ska tilläggas att jag inte är någon expert på vare sig HR eller sociala medier men det här är vad jag tror, vad tror du?
På HR Sverige diskuteras sociala medier flitigt – delta gärna i debatten!
HR och Facebook – hur ska det gå?
Korsningen rekrytering och sociala medier
Behöver du hjälp med sociala medier & HR? Kontakta då mig.
Frågan om employer branding är i allra högsta grad relevant för en HR-funktion. Och av precis samma skäl som rekryteraren använder Google för att hitta information om en kandidat kommer kandidaten att försöka hitta information om den tänkta arbetsgivaren. Att då inte ha några digitala avtryck, alternativt att dessa sätter arbetsgivaren i en dålig dager, har samma konsekvenser som motsvarande bild av en individ. Att aktivt förhålla sig till sociala medier hävdar jag är att likställa med att ha en ambition att påverka sina digitala avtryck. Självklart skall HR-funktionen vara en del i detta arbete !
Bockar och bugar för dina värmande ord 🙂