Så ditt företag har börjat arbeta med ”rekrytering över sociala medier”? Du har både LinkedIn-profil och skaffat dig ett Twitterkonto. Good for you. Men rekryterar du verkligen via sociala medier? Diskussionen om rekrytering vs. search i sociala medier känns redan avklarad. Det är search vi bedriver i sociala medier. Men bedriver verkligen företag search i sociala medier ens? Är ett bot-konto som autopostar länkar ens att kalla närvaro i sociala medier?

I somras gjorde jag en liten ovetenskaplig undersökning på Twitter. Av de som postade jobb under taggen #nyttjobb undersökte jag hur många som också svarade upp på tilltal om man frågade något. Resultatet är i mina ögon nedslående: 60% svarar inte på direkt tilltal. Värt att notera att det bara är 51 företag/konton som tillfrågades vilket på inga sätt är alla som någon gång postat jobb under #nyttjobb. Anledningen till att man inte svarar varierar såklart från företag till företag men min poäng här är främst att jag tror att många företag genom att de bara skaffar ett twitterkonto ”rekryterar via sociala medier”. Mot det kommer jag alltid ha invädningen att det gör ni inte.

Så företag som autpostar jobbannonser och inte deltar i konversationen – gör om – gör rätt!