Mät!

#hrunconf snackade vi mycket om mätning. Det efterfrågades en bloggpost om vilka verktyg som används. Tänkte redogöra för några av verktygen som jag tycker är bra och som jag använder.

bit.ly – Alla länkars moder. Förutom att länken kan göras custom-made så mäter bit.ly all aktivitet på länken. Smidigt.

emp.ly – Typ som bit.ly fast för jobbannonser.

BullHorn Reach – Har testat och det funkar ganska bra.

TwentyFeet - Mäter twitteraktivitet.

Google Analytics - Mäter allt.

Det är bara att testa sig fram kring tjänsterna! Mycket finns skrivet online om hur man använder var och en av dem men det bästa är att testa sig fram hur du anpassar dem till just din verksamhet. Kör hårt.

Skrivet av: Johannes Sundlo
Johannes Sundlo
Written by Johannes Sundlo

Arbetar som HR Controller på Spotify. Ansvarig för bloggen här på HR Sverige.

5 Comments

  1. Pingback: Inlägg som utvecklar – 14 maj 2012 | Affärsdriven HR

  2. Pingback: Inlägg som utvecklar – 14 maj 2012 | HRstream.se

  3. Yvonne Dahlberg

    Och när man nu pratar mätning. Se till att ha ett annonseringhanteringsystem där man kan mäta exakt varifrån man får in sina ansökningar. Det är rejält stor skillnad på vad våra annonserpartner levererar för ansökningssiffror mot vad vi faktiskt får in. Och i slutändan är det ju alltid det faktiskta resultatet som räknas ;-) Ovärdelig statistik för att hitta bästa mixen av partner och extremt bra att använda i förhandlingar.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Share with your friends










Submit