Ett av de vanligaste sätten att hamna både på HR Sverige och på HR Sverige Bloggen är att man googlar vad en personalvetare egentligen gör. Vi vill såklart hjälpa till att upplysa om vad det är man kan göra efter att ha läst till personalvetare och frågade därför medlemmarna på vår LinkedIn-grupp HR Sweden om hjälp att förklara vad det är dom gör om dagarna. Fram till 24 december får du varje dag träffa en person inom HR-området. Du hittar fler exempel på vad folk inom personalområdet gör här.

Vem är du?

Mitt namn är Hanna Carlsson och jag jobbar som Rekryteringsansvarig för Svenska Statoil. Jga är 33 år och kommer ursprungligen från Gävle, men har bott i Stockholm i drygt 6 år.

 

Vad gör företaget du arbetar på?

Svenska Statoil AB är en del av Statoil Fuel & Retail ASA och är ett av Sveriges ledande drivmedelsbolag och närbutik. Vi har ett brett nätverk i Skandinavien, Polen, Baltikum och Ryssland, med runt 20 000 anställda och 2 300 servicestationer.
Vår verksamheten består av försäljning och distribution av bensin, fordonsgas, diesel, E85, flygbränsle och gasol. I den svenska verksamheten ingår cirka 300 fullservicestationer och 400 automatstationer.
Sammanlagt på våra stationer runtom i Sverige arbetar drygt 4000 engagerade och driva medarbetare med service till våra kunder. Verksamheten är dock större och mer komplex än så. Bakom kulisserna arbetar cirka 650 tjänstemän med bland annat ekonomi, försäljning, marknadsföring, administration, inköp, logistik, HR och information, framförallt på vårt huvudkontor i Stockholm. Statoil Lubricants har dessutom egen forskning, utveckling och tillverkning av smörjmedel i Nynäshamn. På Statoil Logistics i Flen lagerhålls och distribueras framför allt våra smörjoljor.

 

Vad är din roll i företaget?

Som rekryteringsansvarig är jag delaktig i de flesta rekryteringsprocesser, både externa och interna inom hela Svenska Statoil. Jag är också med i ett europeiskt nätverk bestående av rekryteringsansvariga i övriga 7 länder. Mycket spännande! I dessa nätverk pratar vi om hur vi kan utveckla och förbättra våra processer och delar med oss av best practise. Jag är också i min roll ansvarig för den externa employer brandingen och sitter just nu med i det europeiska nätverkets projekt för att skapa en gemensam bild kring hur vi ska fortsätta jobba med dessa frågor.

 

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

Min roll är väldigt varierande och innebär många olika kontaktytor, både interna och externa. Den är också ganska fri att utforma hur jag vill inom ramen för viss krav så klart. Inför en rekrytering sitter jag tillsammans med rekryterande chef ihop och pratar igenom kravprofilen för att kunna annonsera denna tjänst internt eller externt. Jag är också med i urvalet, men rekryterande chef intervjuar en första omgång. När denna valt ut slutkandidater, ofta i samråd med mig så OPQ-testar jag dessa och vi gör vårt slutgiltiga val. Ibland behöver vi söka externt och då tar jag hjälpa av rekryteringsfirmor. I denna process samarbetare jag mycket med vår inköpsavdelning.

Just nu undersöker jag med hjälp av intervjuer vad våra Young Professionals internt tycker är attraktivt med Statoil som arbetsgivare. Detta sammanställer jag och ska sedan ta vidare i mitt nätverk.

 

Hur har du hamnat där du är idag?

Jag pluggade i Malmö och fick efter avslutade studier jobb på Academic Work som Konsultchef. En roll som lärde mig att hantera kunder, konsulter, en hög somsättning och samtidigt leverera snabbt utan att tumma på kvalitén. Här var jag i ca 4,5 år. Jag fick också på AW i en Team manager-roll möjligheten att testa på ledarskap och via ett dotterbolag, Academic Communication, pröva på säljrollen fullt ut. Efter detta kände jag att jag ville tillbaka till HR-området och lära mig mer på djupet hur det funkar på en HR-avdelning. Så kom jag alltså till Statoil och trivs jättebra!
Att jag har hamnat där jag är beror mycket på att jag varit nyfiken, haft en positiv inställning och vågat slänga mig ut i det okända och testat nya saker. Jag har också använt mig av mitt nätverk och inte varit rädd för att visa vad jag går för.