För lite mer än ett år sedan började jag jagas av säljare från siten Careereye men tackade vänligen men bestämt nej till fortsatt kontakt.

Nu hände det igen och jag kunde inte hålla mig ifrån att kolla in och upp sajten, som i stort är en blåkopia på Glassdoor.

Att någon gjort en rak kopia av Glassdoor och försökte lansera den i Sverige tyckte jag inte var imponerande då och efter att ha kikat på siten igen och blivit frustrerad på att återigen behöva säga nej till en orolig säljare så är jag lika oimponerad idag.

För er som inte känner till fenomenet Glassdoor eller liknade siter, kan det enkelt förklaras med att det är ett ställe för arbetstagare att anonymt bedöma arbetsgivare.

Missförstå mig rätt – jag gillar transparens vilket inte minst den här bloggen vittnar om. Sedan 2010 har jag, om än av och till de senaste åren, bedrivit ett korståg för ökad transparens och digitalisering av HR. I början var det en rätt ensam kamp men så fort folk insåg att det fanns pengar att tjäna så blev rösterna inom området digitalisering och HR fler och fler.

Vilket leder oss fram till idag. Och ett svenskt försök på Glassdoor och att betygsätta sin arbetsgivare. För mig är det komplicerat ur många synvinklar.

  • För att ge en något sånär rättvis bild behövs en kritisk massa. Det vill säga tillräckligt många respondenter. 10 omdömen på ett företag med 1000 anställda säger…inget.
  • Betyg tenderar att lämnas av överpostiva eller otroligt missnöjda medarbetare. Den stora massan är enligt min erfarenhet i mitten.
  • Det är ohyggligt lätt att trolla systemet. Fråga Glassdoor. Eller andra siter som har ranking.

Men allt annat ovan, det jag vänder mig mest emot med Careereye är att de bygger sin affärsmodell och sitt sälj på ängslan. Ängslan om att du inte hoppar på det här så missar du tåget och är efter. Ingen kommer vilja jobba hos dig. Du är en nolla. Folk googlar ditt företag! Och missförstå mig rätt igen. Det sista är definitivt sant!

Men. Investera istället dina pengarna i en vettig hemsida, skicka dina chefer på en extra ledarskapsutbildning, gå över till marknadsavdelningen med en kopp kaffe för att lära känna dem och uppmana dina medarbetare att vara aktiva på sociala medier där de delar med sig av hur ni är som arbetsgivare. Där har du en vettigare investeringsplan som kommer ha en positivare påverkan på ditt employer brand än att låta din ängslan och en påstridig säljare kommer ha. Hoppa helt enkelt över att skaffa en profil på Careereye.