En arbetssätt jag tagit till genom åren i en organisation, som sitter utspridd över hela landet, är regelbunda inspirationsmail till alla mina chefer/säljare. Jag tar själv intryck av mycket av det jag läser i böcker, tidningar, ledarskapssidor, utskick och annat jag kommer över om dagarna. Det brukar vara en grogrund för min egen inspiration. Det här har också varit ett av mina sätt att skapa en samhörighet, sprida glädje och företagskultur till dom jag tyvärr inte kan träffa regelbundet. Jag tänkte därför bjussa på ett exempel på ett sådant mail nedan.
Till alla chefer och säljare från personalchefen
subject: Tiger eller igelkott?
Nu kan man nog säga att semesterfluffet ligger bakom oss och det är dags att fokusera på en höst och ett bra avslut på 2013.
Min övergripande känsla är att det är lite segt här och var nu i uppstarten efter sommaren och den där lågkonjunkturen biter sig fast. Jag vet att ni gör vad ni kan och vill bara ge er några kloka människors ord på vägen så ni orkar med och hittar glädjen i att få kämpa lite. Det är nämligen mycket en fråga om inställning, attityd och att ni och vi jobbar tillsammans som team för att lösa uppgiften.
Några tips till er som säljer…
Är du en igelkott eller en tiger? Vid fara rullar igelkotten ihop sig till ett litet taggigt klot medan tigern tar fart och anfaller. De flesta företag gör som igelkotten i en lågkonjunktur; de vänder sig inåt och rullar ihop sig. Tillväxtföretagen gör som tigern; de vänder sig utåt och anfaller. Istället för att bromsa: gasa! Gör fler aktiviteter, säljsamtal, kundbesök, skicka mer offerter… Det finns ett tydligt samband mellan aktivitet och resultat. Sätt upp mål, mät era aktiviteter och följ upp. Hur många överkörda tigrar har du sett i vägkanten den senaste tiden…?
Några tips till er som leder…
”Man ska utnyttja tiden. Du har 86 400 sekunder/dygn. Hade du fått 86 400 kronor hade du börjat tänka på vad f*n ska jag göra med pengarna? Du måste också tänka på vad du skall göra med din tid…”– Bengt Johansson (legendarisk ledare för handbollslandslaget)
Det här är ju fantastiska möjligheter för dig att spendera din tid klokt. Bra saker händer inte bara av sig själv. Planera in och följ upp dina möten med dina medarbetare och spendera tiden klokt så som du skulle gjort om det vore dina slantar.
Avslutningsvis är den här korta lilla inspirationsfilmen till er alla oavsett roll. Ett underbart exempel på när teamwork funkar och man blir lite glad också och det hjälper ju!
(det är ok för alla att ta 80 sekunder av dom där 86 400 ni har idag.)
/Kram från personalchefen
Så där har det alltså sett ut i mailkorgen hos mina ledare med viss regelbundenhet. Alltid beroende på läget i organisationen och vad som känns aktuellt går jag ut och peppar på liknande vis med anpassat budskap. Det har alltid varit uppskattat och flera gånger får jag svar tillbaka där man blir glad att just detta budskap kom just nu för att det var vad man behövde där och då. Jag vet så klart att inte alla tar åt sig av detta på samma sätt och att vissa kanske även lade detta direkt i papperskorgen också men det gör igenting. Har jag nått bara någon eller några personer med en så enkel handling som ett mail och kanske bidragit till en lite bättre arbetsdag för våra viktiga chefer och ledare. Då har jag gjort något rätt och förhoppningsvis så blir det kraft till en till affär och kanske lyfter en chef som orkar bjussa lite extra på sig själv till sina medarbetare också.
Jag tror slutligen att jag på detta vis lockar fram fler tigrar än igelkottar. Det är kanske mycket att tro men det gör jag!
Gabriella Ekström
”Börja alltid med att förvänta dig att bra saker ska hända.”
– Nido Quebein
Bra Gabriella – vi behöver fler som tänker som du!!!
Tack PiaMaria Thoren …hade ju missat din kommentar och blev jätteglad nu när jag såg den!