Twitter? Vad är det? Är det värt att lägga tid på?
Enligt Wikipedia är ”Twitter (av engelskan – kvitter, kvittra) är en social nätverkssida och mikroblogg som möjliggör för användare att uppdatera sin webbdagbok och läsa andras uppdateringar (betecknas tweets), vilka består av textinlägg om högst 140 tecken.”
Allt du behöver för att komma igång och Twittra är att du gratis anmäler dig på hemsidan sen är du redo! Skulle du behöva vägledning rekommenderar jag ett besök på TkJ och hans Twitter-guide även socialmedias.se har ett par bra infosidor om Twitter som t.ex ”Vad är egentligen Twitter” och ”5 steg för fler Twitter-followers”.
Hur många är det då som Twittrar? Här finns ingen officiell statistik men Mattias Boström på Piratförlaget (som är väldigt aktiva på Twitter) har gjort en uträkning som visar på att bara ca 20 000 svenskar Twittrar vilket en övervägande majoritet tycker verkar rimligt.
Så varför ska man då Twittra? Om bara 20 000 personer gör det? För egen del handlar det om kontaktskapande, ta del av nyhetsflöde och information. Henrik Ladström beskriver det hela rätt bra i sin senaste bloggpost ”Ett bättre liv med sociala medier”
En majoritet av de som finns på Twitter är verksamma inom PR/marknadsföring/socialmedier-gurs eller är politiker. (Om vi nu ska generalisera grovt) men det börjar dyka upp människor från HR-sfären med. Inspirerad av Steve Boses ”Your first 100 HR Twitter follows” har jag nedan försökt sammanställa en lista på svenska Twittrare som är relaterade till HR-yrket, #hrsvpt helt enkelt!
@jsundlo – Är jag själv. HR-student och Webb 2.0/Sociala medier-romantiker. Påväg att bli specialist på framför allt LinkedIn.
@MizunoLnrt – Personalchef och nytänkare. Mig veterligen Sveriges enda twittrande personalchef.
@MalinStridh & @VEinestedt – HR-studenter från Linköping som skriver uppsats om rekrytering via sociala medier
@giselaj – Enligt egen utsago ”beteendevetare, skeptiker, web 2.0-evangelist & allmän nörd. anordnar tedxbromma på temat jobb 2.0.” Driver också webbsidan mindspark.se samt är admin här på HR Sverige.
@ahnlund – Driver hrbloggen.se
@letrangere – Snart färdigbakad HR-student & HR Sverige-admin.
@ladstrom – Hjälper folk att kommunicera
@lisa_carlsson – Tipsar om
@parpih – Informatör på arbetsmiljöföreningen Prevent
@Rynge – Personal Branding expert
@doldajobb – Personerna (personen?) bakom doldajobb.se
@arbetslivet – Maria Kullberg som driver bloggen arbetslivet.se
@mcstenberg – Blivande HR-medarbetare
@Kommunchef – Katrineholms kommunchef som på ett föredömligt sätt både Twittrar och bloggar.
@ursulajarl – Driver jarlhr.se
@JohanLange -Konsult inom framförallt Lean.
@tysklind – HR Sverige medlem och enligt egen utsago ”Partner, Certus Executives, specialist in Executive Interim Management & Executive Search”
@BjornCollander – Nybakad HR-akademiker från Stockholm.
Listan är långt ifrån komplett och det är fritt fram att lägga till namn via kommentarer. (Detsamma gäller om du av någon orsak skulle vilja bli borttagen)
Hej.
Enligt rapporten ”Det digitala livet” från Microsoft, och som citeras på den digitala byrån Wiselys blogg http://www.digitalkommunikation.se/2010/04/twitteranvandning-i-sverige/
finns 515 000 personer på Twitter. 195 000 personer twittrar varje vecka, 325 000 twittrar en gång i månaden.
Tycker att siffran 20′ twittrare som du anger är låg. Men antalet svenskar på twitter har ökat rejält på sista tiden, kanske pga OS och Melodifestivalen?
På något sätt litar jag hellre på en statistiskt säkerställd studie, än den som Carat gjorde.
Kommer ett inlägg om detta på spinell.se inom kort, men i korthet så måste man börja fundera i andra banor ändå. Det är viktigare att nå ”rätt” personer än att nå ”många” personer. Vill man nå bilmekaniker når man nog inte dem via twitter, till exempel.
Hej,
Jag vet att Mattias undersökning inte är helt konventionell och den har stött på motstånd men jag tycker det är en rimlig uppskattning. Det Mattias visar på är Twitter-användandet per dag och Microsoft per vecka. Mattias undersökning är visserligen inte vetenskapligt belagd men han påvisar hur många som de facto använder Twitter och där är ju definitonen av ”användandet” subjektiv men i min värld så innebär det mer än att man har ett konto som man går in och kollar av en gång per vecka. (Som jag spekulerar i att Microsoft definierar ”använda Twitter”)
Informationsflödet är så snabbt på Twitter att använder du det bara en gång i veckan är det enligt mig knappt lönt att använda det alls.
Hursomhaver så är det precis som du säger att det viktiga är att nå ut till ”rätt personer” och om ”rätt personer” finns på Twitter är det värt att vara där oavsett hur många som finns där totalt. Min uppfattning är dock att företag lever kvar lite i föreställningen att det viktiga är att nå ut till många, därav fokuseringen på hur många som använder Twitter.
Återkom gärna när du skrivit ditt inlägg!
Mvh Johannes