Vi P-vetare som går årskurs 1 i Göteborg började en ny kurs idag så från och med idag är det pedagogik på schemat ett par veckor framöver. Pedagogiken känns som en viktig kurs så jag hoppas den lever upp till förväntningarna. Det första caset vi fått behandlar hur man skulle kunna hitta sätt att ta tillvara på kompetens och vidareutbilda SAAB-anställda om det blir aktuellt med nedläggning. Spännande!
Men när jag kom hem googlade för att uppdatera mig vad som hänt i SAAB-frågan de senaste dagarna, ska det läggas ner eller vad har man beslutat? Fokus i media har med rätta varit riktigt åt Haiti-hållet de senaste dagarna. Så, senaste nytt i SAAB-cirkusen verkar vara att ingen vet och att GM egentligen har tänkt lägga ner men lyssnar på bud.
Teknikens värld frontar ”GM har valt Spyker” och hänvisar till GT som i sin tur hänvisar till källa med insyn i försäljningsprocessen. De traditionella dagstidningarna som SvD, GP och DN har som senaste Spyker är ensam budgivare kvar enligt Bloomberg News. DN har också samlat alla sina SAAB-artiklar på ett bra sätt.
Så vilket öde väntar då SAAB? Försäljning eller nedläggning? Och om SAAB blir sålt, kan varumärket återhämta sig? Och vad får det för konsekvenser för oss personalvetare? Kan vi göra något för att lindra smällen om det nu blir nedläggning?
GM kan inte bestämma själva. Efter att de tvingades att söka Chapter 11 slöts ett avtal när GM räddades från konkurs, vilket konkret innebär att bl.a. amerikanska staten, canadensiska staten samt ett antal andra ägare måste godkänna om GM inte får hela köpeskillingen på bordet direkt. GM får som läget är nu inte t.ex. godta preferensaktier i ett ev. Spyker-Saabföretag eftersom GM enligt gällande avtal måste göra sig av med allt ägande i Saab och heller inte efter årsskiftet får satsa en krona här och nu eller framledes i ett sådant företag.
Är du nu här inne och ljuger också.
http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=3363408
Saabs framtid helt i GM:s händer: