Att Googla eller inte Googla?

Kompetensbaserad.se är en relativt nystartad blogg som ger sig in i debatten om integritet på nätet. Nu var det visserligen ett par månader sedan den debatten svallade som högst men frågan är ju fortfarande i högsta grad aktuell.

Att Googla-kandidater är redan vanligt och den trenden lär inte minska.

”Jag tror inte utvecklingen kan stoppas men samhällets allmänna integritetsdebatt blir relevant även i rekrytering. Rimligtvis borde man då landa i att den enklaste lösningen för att få mer kött på benen inte är att läsa rykten eller goggla fritidsintressen” skriver man på kompetensbaserad.se och jag ställer mig frågande till det sista.
Ger inte en googling som innefattar både LinkedIn, Facebook, eventuell blogg, hemsida och övriga sociala medier en rätt bra kompletterande bild av en människa? Eller är det bara jag som gillar sociala medier och transparens som tycker så? Jag håller med om att inte enbart en googling ska ligga till grund för anställning men som komplement till intervju och referenser är en googling enligt mig ett bra verktyg.

Skrivet av: Johannes Sundlo
Johannes Sundlo
Written by Johannes Sundlo

Arbetar som HR Controller på Spotify. Ansvarig för bloggen här på HR Sverige.

4 Comments

  1. Pingback: Tweets that mention Att Googla eller inte Googla? -- Topsy.com

  2. John Airaksinen

    Jag håller helt med dig om att LinkedIn-sida, Facebook – och kanske framförallt en blogg som handlar om något som är kopplat till en tjänst man söker kan ge värdefull information!

    Frågan är väl snarast var i processen man lägger in googlingen. Har man 150 sökande till en tjänst är det kanske inte rimligt att börja med att lägga 10 minuter på att googla alla, läsa Facebook, bloggar & Linkedin och allt annat som kan tänkas dyka upp (25 timmars jobb). Då kanske det är bättre att ha ett test som mäter något som är relevant för tjänsten som den allra första gallringen (och som kanske tar ett par timmar att administrera).
    T ex ett begåvningstest eller varför inte göra som jag hört att både Soundcloud.com och Spotify (rätta mig gärna om jag har fel!) gör: ha ett skräddarsytt färdighetstest där de sökande ska lösa problem kopplade till produkten.

    Sen skulle ju jag tycka det var intressant om det gjordes forskning på de allra smartaste och effektivaste sätten att Googla fram det mest relevanta för en specifik tjänst, så att det blev en del av en kompetensbaserad rekrytering :)

  3. Johannes Sundlo
    Johannes

    Hej,

    Att googla alla är ingen tidseffektivstrategi i början av en rekrytering men jag kan tycka att tillexempel att annonsera på LinkedIn och sedan gå igenom profiler på LinkedIn (där man ju kan koppla t.ex RSS-flöden, Twitter etc till sitt konto) ger en bättre bild än bara CVt. Men det förutsätter ju att man annonserar där annars blir det ytterligare ett moment.

    Tester är det bästa och vi kommer säkerligen få se fler och fler som använder sig utav detta men hur gör vi med de ”enklare” tjänsterna för att snabbt skaffa oss ett urval?

    Vi får väl se till att någon börjar doktorera i ämnet Google Rekrytering? =)

  4. Pingback: #duargooglad | HRstream.se

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Share with your friends










Submit