Igår kom nyheten att Blocket förvärvar den svenska delen av Stepstone. Vi tog oss ett snack med Erik Engström, Managing Director på StepStone om hans syn på affären.
Vad är bakgrunden till affären?
StepStone gruppens huvudägare Axel Springer har alltid den tydliga målsättningen att vara marknadsledare i varje land. Vi har under hösten sett över alla möjliga varianter hur vi ska bli detta i Sverige och kommit fram till att vi behövde en stark lokal aktör för att lyckas vilket vi hittat i Blocket och Schibstedt. Blocket är en långsiktig ägare, väldigt starka inom online och digitalt och vi kompletterar varandra på ett mycket bra sätt.
Vad ser du för synergier mellan bolagen?
Vi har lång erfarenhet från onlinerekrytering och spetskompetens när det gäller att leverera rätt kandidater som matchar företagens behov – speciellt för chefer och specialister. I kombination med Blockets trafik (och Schibsteds mediekanaler) och digitala expertis kommer vi att kunna skapa ett erbjudande som utvecklar både vår egen tjänst och branschen i stort. Båda bolagen har många styrkor och är starka varumärken inom respektive nisch av jobb – och rekryteringsmarknaden. Vår uppgift är nu att ta tillvara de styrkorna och på sikt skapa en marknadsledande produkt som tillfredsställer både kandidatens och kundens behov i rekryteringsprocessen.
Tror du att vi kommer se att fler aktörer går ihop?
Marknaden behöver konsolideras så det är mycket möjligt. Vi tror inte att någon – varken företagen som vill rekrytera eller de som söker jobb – tjänar på att marknaden är så spretig som den är idag. Tillsammans ska vi på sikt bilda en stor aktör för alla typer av jobb, och utveckla våra tjänster så att processen med att söka jobb eller personal blir enklare och mer effektiv dock med fortsatt fokus på marknadens bästa kandidatleverans.
Hur ser du på framtiden för onlineannonsering?
Framtiden ser vi mycket positivt på och vi tror med säkerhet att den digitala sidan kommer fortsätta växa på bekostnad av printsidan. Men det handlar om att kundanpassa och spetsa till den traditionella rekryteringsannonsen online genom att addera fler funktioner som resulterar i hög träffsäkerhet och leverans av rätt kandidater. Allt för att lösa kundens behov och rekryteringsprocess på optimalt sätt. Dessutom måste annonsen finnas där kandidater söker både passivt och aktiv, vilket idag innebär att mobilen och iPads och liknande blir allt viktigare. Det innebär att den tekniska utvecklingen och anpassning av våra tjänster både för kandidater och rekryterande kunder kommer att öka för att möta de framtida behoven.
Hur kommer det här påverka era befintliga kunder?
Det innebär i dagsläget ingenting. Alla tecknade avtal gäller. De produkter kunder har köpt av oss och de förväntningar på kandidatleverans som de har, kommer vi göra allt i vår makt för att fullgöra. I år planerar vi att dessutom att ytterligare förbättra vår kandidatleverans, nu stärkta av våra nya ägare. Tillsammans med Blockets digitala kompetens och Schibstedts mediekanaler öppnar det upp för många nya möjligheter allt beroende på vilka önskemål våra rekryterande kunder och våra kandidater har. Vi kommer att vara öppna för alla lösningar som kan främja våra kunders rekryteringsprocess och förenkla för kandidater att söka rätt jobb men i första läget fortsätter vi att leverera två separata tjänster under två olika varumärken.
Och till sist – vad är din plan? Kommer du fortsätta på Stepstone?
Absolut! Det kommande året ser jag verkligen fram emot. Vi har haft ett strålande Q4 och med besked vänt trenden från några års tillbakagång. Vi har byggt upp en mycket stark kandidatleverans och jobbar hela tiden för att förenkla för vår växande grupp aktiva kandidater som söker och finner jobb genom oss.
2014 ser helt enkelt väldigt spännande och lovande ut!
Grattis till affären!
Tack!