Jag är lite förvirrad. Mer än vanligt ska tilläggas. Där Epidemic Sound ska ligga, ligger det en möbelaffär. Har jag missat något? Jag trippelkollar kalendern och jämför med verkligheten. Efter att ha promenerat runt kvarteret hittar jag till slut in i vad som känns som en bakdörr till möbelaffären och tar den rangliga hissen högst upp. Det helt känns lite synonymt med Epidemic Sound i stort. 

Epidemic Sound är bolaget som idag används av i princip alla influencers som jobbar med rörlig bild, har du alltså råkat se en video på Youtube det senaste året är chansen stor att du hört musik från Epidemic Sound. Men det vet du antagligen inte, de skyltar oftast inte med det. Precis som de inte riktigt skyltar med sitt kontor. 

Förvirringen i mitt sökande förbyts som tur är så snart jag blir insläppt och träffar Epidemic Sounds relativt nytillträdde Chief People & Culture, Maria Waddington. Det var ett par turer innan vi kunde hitta en tid, men nu sitter vi till slut i de lokaler som Epidemic Sound har och som de också håller på att växa ur.

“Vi håller på att flytta till större lokaler lite längre bort. Vi växer och växer och det börjar bli lite för trångt, vi sitter två och två vid vissa skrivbord. Men vi håller på att lösa det som sagt!” säger Maria när vi letar oss ned i deras lokaler där det bokstavligen sitter folk precis överallt. Det är stimmigt och hög energi, stämningen går nästan att ta på.

“Det här är också charmen med bolaget. Det finns en så stark kultur! När jag fick erbjudande om att börja här kunde jag bara inte säga nej. Det är en sådan energi och värme här. Vi attraherar bra människor, har skyhög eNPS och folk trivs.” 

Men att hamna inom HR var inte givet för Maria. Uppvuxen i en familj med en pappa som alltid varit lite av en uppfinnarjocke hängde hon alltid med på hans senaste upptåg och byggprojekt. Ingenjör var därför det som alltid låg närmast till hands och också det karriärval som hon tillslut gjorde, trodde hon. 

“Jag pluggade Industriell ekonomi på KTH men under mina studier ville jag ha ett extrajobb och hamnade på Academic Work. Mest för att det låg nära KTH och var praktiskt, men där kom jag i kontakt med rekrytering. Jag tyckte det var extremt intressant att förstå de utmaningar i att hitta rätt människor som finns kopplade till rekrytering, att pusha chefer att höja blicken när det kommer till urval till exempel. Skrev mitt ex-jobb på Coreworkers och började då på allvar fundera på om inte en karriär inom HR vore något för mig.” 

Efter avslutade studier hamnade Maria på Accenture där hon jobbade inom Talent och Organization på en rad olika uppdrag. 

“Men efter ett tag kände jag att, jag vill göra det här jobbet själv. Jag vill inte ‘bara’ vara konsulten som kommer in och gör sin grej och drar. Universum letade efter någon som kunde leda deras HR och där hamnade jag! Och herregud vad jag gick på nitar, men samtidigt lärde jag otroligt mycket. Efter att ha varit där ett tag gick jag tillbaka till Coreworkers och arbetade för dem, där fanns också Fredrik Stranne lärde mig en massa. Via Readly tog jag mig så hit, till Epidemic Sound.”

Maria säger själv att hon är på helt rätt plats och det är inte svårt att hålla med om det. Bara baserat på vår konversation hittills återspeglar hon min bild av Epidemic Sound som företag. Energirikt, hippt och framåt. 

“Vad vi gör är så roligt. Att jobba med både kreatörer som gör musiken och de människor som använder den för att skapa något nytt. Allt är ett skapande. Affärsmodellen är kul, människorna är grymma och produkten bra. Det passar mig som människa också, min största styrka är att jag är helt orädd och tar mig an vad som än kommer. Jag gillar att lära av duktiga människor och sådana finns det en massa av här.”

Som alltid i den här typen av intervjuer blir jag nyfiken på hur Maria ser på framtiden för HR. Det visar sig att hon har gott om tankar kring hur vi kan och bör utvecklas som skrå. 

“Vi behöver fokusera på affären och, även om jag kanske inte gillar att kalla det kunden, så i alla fall de som vi finns till för att supportera. Utgå från någon form av user experience för medarbetarupplevelsen och därifrån bygga rätt strukturer för att supportera den. Där spelar vi en viktig roll, att ta fram den strategin. 

Jag tror också mycket på att bygga ett transparent bolag där medarbetare har insikter och tillgång till information. Ge folk rätt kontext istället för att utöva en massa kontroll. Med det sagt måste vi fortsätta att både stötta och utmana våra chefer och hjälpa dem bli bättre. Chefskapet är komplext och vi måste hjälpa de chefer vi har att bli så bra de bara kan. Där spelar vi en avgörande roll.” 

Både jag och Maria ska iväg. Vi börjar så smått runda av intervjun, även om vi antagligen fortfarande hade kunnat suttit kvar och diskuterat det bästa upplägget för att strategiskt och stöttande ta chefer framåt. Omtumlad efter en energifylld timme letar jag mig ut. Betydligt mindre förvirrad än när jag gick in och med betydligt mer energi! 

 

PS. Epidemic Sound letar efter en People Partner.