Vi fortsätter att träffa och inspireras av HR-personer runt om i vårt avlånga land. Denna gången Evelina Sandelius, Head of People på Bokio. 

Bokio för den som inte känner till oss är en automatiserad bokföringstjänst för små- och medelstorabolag. Den är gratis och vår vision är att möjliggöra för fler att starta företag. Vi har ungefär 80 000 kunder .” 

Så inleder Evelina med att berätta om företaget hon jobbar på. Hon hamnade på Bokio efter att en gång i tiden ha börjat i detaljhandeln där hon såsmåningom blev butikschef.

“Det väckte intresset för ledarskap och affärsmannaskapet. Skulle egentlige plugga vidare men på ett bananskal hamnade jag på ett jobb på förvaltningsrätten i Stockholm. Efter att ha arbetat en kort stund som chefssekrterare blev jag en dag tillfrågad om att börja på HR-avdelningen och det verkade för roligt att säga nej till. På den vägen är det. Och jag har hela tiden sett till att utbilda mig via jobben jag har haft sedan dess.”

När flyttlasset gick till Göteborg hamnade Evelina först hos Constructor och sedan hos Collector Bank. Varierande branscher men väldigt roligt, så beskriver Evelina de båda jobben.

“Men när Viktor (Bokios grundare och VD, reds anm) kontaktade mig och vi träffades över en lunch kände jag att det här var för spännande för att säga nej till. Ett bolag som på riktigt fokuserar på människorna och inte bara säger det utan faktiskt på riktigt gör det. Det är roligt att få jobba i en sådan miljö.” 

Bokio har sedan Evelina hoppade på vuxit ifrån tjugofem personer till femtio personer. Under resan dit har mycket handlat om att sätta grundläggande strukturer och processer utan att för den sakens skull ha processer bara för att ha processer. 

“Den stora utmaningen för oss och för mig är att allt är möjligt. Det finns inga begränsningar i vad vi kan göra. Så att ha tålamod och inte göra allt på en gång, det är en ständig utmaning. Vi har fått prioritera och navigera i det som varit viktigast för bolaget.” 

Ett sådant beslut som prioriterats är att skaffa ett HR-system. 

“Vi valde AlexisHR eftersom de känns som vi. Smart och nytt.” säger Evelina med ett skratt. 

När vi glider in på vad HR i stort skulle kunna göra bättre så tänker Evelina till en stund och samtalet som innan präglats av sprudlande energi och skratt blir en smula mer allvarligt.

“Att vi borde utbyta mer erfarenheter. Mitt företag går inte i konkurs om jag berättar att vi löste vårt HR-problem si eller så utan vi som helhet bidrar då istället till ett bättre arbetsliv för alla. Jag gillar att nätverka och utbyta idéer. Fler borde göra det!”

Med de kloka orden, och här kan vi vara lite partiska, så avrundar vi intervjun, skiljs åt läskigt eniga om att vi ska göra vad vi kan för att sprida både de goda och mindre lyckade exemplen från HR.