”Vi får ju in ansökningar ändå, varför ska vi satsa pengar på employer branding?”
Känner du igen dig? Du vet hur viktigt det är med employer branding, men det är omöjligt att få resten av företaget att förstå varför det är så viktigt. Företagsledningen förstår inte, marknadsavdelningen håller på med sitt och har inget utrymme att jobba med er employer branding.
Employer branding är nyckeln till att fånga riktigt bra kandidater som kan bygga upp ditt företag.
Om vi ska vara krassa: en kandidat som aktivt sökt ett flertal jobb samtidigt via en populär jobbportal, kanske inte har samma värde för dig som en kandidat som fastnat för ert företag och det ni gör, och där också valt att söka till er.
Kandidaten som fallit för er som företag har nämligen bland annat högre chans att tacka ja till en tjänst, och faktiskt trivas hos er, eftersom kandidaten visste precis vad det var hon sökte till.
Men hur får man då en kandidat att söka upp er, och framförallt fastna för ert företag och vilja lämna sitt nuvarande jobb? Det är inte en enkel fråga, men employer branding är svaret.
Allt handlar om attraktion och konvertering. Ni måste attrahera personen som tittar på er karriärsida så att han eller hon vill jobba med er.
Dessutom handlar det om konvertering. När ni fått kandidaten att vilja jobba hos er, är en lika stor del av arbetet att inte tappa personen påväg till en ansökan. Med bra jobbannonser, tydliga Ansök-knappar, och framförallt en enkel ansökningsprocess riskerar ni inte att förlora en riktigt bra ansökan.
Er företagskultur är värdefull i dagens arbetsklimat.
Det ni gör på er hemsida och i sociala medier kommer också att vara viktigt för era nuvarande anställda. Vikten av att visa upp sina anställda ska aldrig förminskas. De kommer känna sig stolta över sin arbetsplats och också sprida detta i sina egna medier. Det finns ingen anledning till att de satsningar ni gör för er personal bara ska synas internt.
Vår fråga till alla chefer som tycker att employer branding är dyrt och onödigt är; vad är mest kostsamt? Ständiga felrykteringar eller en satsning på employer branding?
Suzan Dil
Statsvetare och journalist. Marknadsansvarig på Teamtailor som är en employer branding-plattform och ett rekryteringsverktyg.