Under hösten tänker sätter vi Fokus på HR och berättar om vad ni som läser vår blogg gör till vardags. Vi tror att genom att låta folk berätta vad dem gör om dagarna så skapas det ett intresse för och sprids en kunskap om vad HR-yrket är och kan innebära för utmaningar. Vill du dela med dig? Fyll i formuläret här så publiceras du snart på en blogg nära dig.
Först ut är Ulrika Karlsson!
Ulrika, berätta lite mer om dig!
Jag heter Ulrika Karlsson och är 38 år. Jag bor på Södermalm i Stockholm tillsammans med min man och två barn i skolåldern. Jag älskar musik och dans samt att göra nya erfarenheter i livet.
Vad gör det företag du arbetar på?
Mynewsdesk utvecklar och säljer nyhetsrum på webben som företag/organisationer använder för att nå ut i mediabruset.
Vad är din roll?
Jag är Chief People Officer och ansvarar för vårt arbetsgivarvarumärke och för vår internkommunikation. Jag attraherar, rekryterar, utvecklar och belönar talanger och utvecklar organisationen med målet att bli världens bästa arbetsplats.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Jag tar beslut tillsammans med minaledningsgruppskollegor, coachar chefer, intervjuar, samtalar och leder mitt team som arbetar med den fysiska och psykosociala arbetsmiljön, internkommunikationen och personaladministration och löner.
Hur har du hamnat där du har hamnat?
Jag har läst psykologi i ett år och har sedan gått en magisterutbildning i personal och arbetsvetenskap. Jag började jobba som HR-assistent och personalman på Ericsson och avancerade därefter snabbt till HR Business Partner. Jag har också arbetat som expert inom performance management och ledarskap och har testat att jobba inom olika brancher.
Vill du prata mer med Ulrika? Du hittar henne både på LinkedIn och på Twitter!